טיפול נמרץ

מאפיינים המנבאים תרומבוזיס של מסתם ביולוגי תותב (J Am Coll Cardiol)

תרומבוזיס של מסתם ביולוגי תותב הינה תופעה הנפוצה יותר מכפי שסברו בעבר ומתפתחת זמן רב לפני כשל מבני של המסתם בחולים עם תסמינים המופנים לניתוח, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת Journal of the American College of Cardiology. עוד עולה מהמחקר כי משתנים קליניים ואקו-קרדיוגרפיים עשויים לנבא תרומבוזיס במסתמים אלו, בעיקר במסתם אאורטלי, אך גם במסתם מיטראלי וטריקוספידאלי, בהם פרפור פרוזדורים התקפי, טיפול נוגד-קרישה תת-תרפויטי ותנועה אבנורמלית.

מטרת המחקר הייתה לזהות את המאפיינים האבחנתיים של תרומבוזיס של מסתם ביולוגי תותב וליצור מודל אבחנתי למצב זה.

החוקרים זיהו את מקרי תרומבוזיס של מסתם ביולוגי שאירעו בין 1997-2013 לפי מאגר Mayo Clinic Pathology Database. לחולים עם תרומבוזיס של מסתם ביולוגי התאימו החוקרים ביחס 2:1 ביקורות תואמות בגיל, מין ומיקום תותב, בהם המסתם הוצא בשל כשל מבני. על-בסיס הנתונים הם יצרו מודל אבחנתי לתרומבוזיס של מסתם ביולוגי.

מבין 397 מקרים של הוצאת מסתם תותב, החוקרים זיהו 46 מקרים של תרומבוזיס של מסתם תותב (11.6%), במשתתפים בגיל ממוצע של 63 שנים (68% גברים). 65% מהמקרים אירעו מעל 12 חודשים לאחר ההשתלה; חציון תוחלת החיים של מסתם ביולוגי עמד על 24 חודשים (מקרים) לעומת 108 חודשים (ביקורות).

גורמים מנבאים בלתי-תלויים לתרומבוזיס של מסתם ביולוגי כללו עליה של מעל 50% במפל הממוצע באקו-דופלר מתחילת המחקר בתוך חמש שנים (יחס סיכויים של 12.7), פרפור פרוזדורים התקפי (יחס סיכויים של 5.19), מדד INR מתחת לטווח התרפויטי (יחס סיכויים של 7.37), עליה בעובי העלה (יחס סיכויים של 12.2), תנועה חריגה של עלה המסתם (יחס סיכויים של 6.94).

נוכחות כל חמשת המאפיינים הללו ניבאה תרומבוזיס של מסתם ביולוגי ברגישות של 76%, סגוליות של 93%, ערך מנבא חיובי של 85% וערך מנבא שלילי של 89%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תרומבוזיס של מסתם ביולוגי אינו נדיר עשוי להופיע מספר שנים לאחר הניתוח. שילוב של מאפיינים קליניים ואקו-קרדיוגרפיים עשוי להוביל לאבחנה של ההפרעה הנ”ל.

J Am Coll Cardiol 2015; 66:228594

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה