טיפול נמרץ

עליה חדה בסיכון לתרומבוזיס בשלב מוקדם לאחר השתלת מכשיר HeartMate II LVAD (מתוך N Engl J Med)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מזהירים חוקרים מפני עליה מהירה ולא-צפויה בשיעורי תרומבוזיס בשלב מוקדם לאחר השתלת מכשיר LVAD (Left Ventricular Assist Device) מסוג HeartMate II.

במסגרת המחקר ערכו החוקרים השוואה בין חולים לאחר השתלת LVAD בשלושה מרכזים, בתקופה שבין ינואר 2004 ועד מרץ 2011, בהשוואה לתקופה שבין מרץ 2011 ועד אפריל 2013. במהלך תקופות זמן אלו, שיעור המקרים של תרומבוזיס שלושה חודשים לאחר השתלת LVAD עלה באופן חד מ-2.2% ל-8.4%, וחציון המן מהשתלה עד התפתחות קרישי דם עם ההתקנים ירד מ-18.6 ל-2.7 חודשים. עליה ברמות LDH במהלך השבועות הראשונים לאחר השתלת ההתקן הקדימה לעיתים קרובות מקרים של תרומבוזיס.

החוקרים סקרו את הנתונים אודות 837 חולים לאחר השתלת 895 מכשירי HeartMate II בתקופה שבין מרץ 2004 ועד שנת 2013 בשלושה מרכזים. תוצא הסיום העיקרי היה תרומבוזיס מאושר של המשאבה, תוצאי סיום משניים כללו תרומבוזיס מאושר וחשוד, רמות LDH בדם ותוצאות תרומבוזיס של המשאבה.

החוקרים מדווחים על 72 מקרים של תרומבוזיס מאושר של המשאבה ב-66 חולים, שהוגדרו כתרומבוזיס שאובחן בעת החלפת המשאבה, השתלת לב או בדיקה לאחר המוות. שכיחות המקרים של תרומבוזיס של התומכן עלה באופן חד סביב מרץ 2011 בשלושת המרכזים.

למרות הסיכון המסכן-חיים הנ”ל, בחולים שפיתחו קרישי דם בהתקנים ועברו החלפת מכשיר או השתלת לב דחופה תועדו שיעורי תמותה דומים לאחר שישה חודשים, בהשוואה לחולים ללא עדות לתרומבוזיס של המשאבה.

רמות LDH בדם שיקפו את היארעות תרומבוזיס, כאשר בממוצע, רמות LDH עלו פי שתיים מ-540 יחידות לליטר ל-1,490 יחידות לליטר, שישה שבועות לפני אבחנה מאושרת של תרומבוזיס של המשאבה.

החוקרים מסבירים כי זרימת הדם דרך משאבת הלב עשויה להוביל להתפתחות קרישי דם, המובילים להמוליזה עם שחרור LDH מתאי הדם האדומים שנהרסים. עליה ברמות LDH ולב מוגדל בבדיקת אקו-לב מסייעים בזיהוי תרומבוזיס של המשאבה.

לאור הממצאים, החוקרים קוראים לרופאים להיות מודעים לסיכון המוגבר לאירועי תרומבוזיס בשלב מוקדם לאחר השתלת LVAD וכי רמות LDH בדם עשויות לשמן כסמן חשוב למעקב אחר החולים.

N Engl J Med 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה