טיפול נמרץ

היעילות והבטיחות של טיפול בקולכיצין למניעת פריקרדיטיס (Heart)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת Heart עולה כי מהעדויות הזמינות עולה כי קולכיצין הינו טיפול בטוח ויעיל במניעה ראשונית ושניונית של פריקרדיטיס.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את היעילות והבטיחות של טיפול בקולכיצין למניעת פריקרדיטיס. ברקע, הם מסבירים כי מניעת הישנות פריקרדיטיס הינה מרכיב חשוב בטיפול להפחתת התחלואה ועלויות הטיפול. למרות שטיפול נוגד-דלקתי אמפירי נחשב כטיפול סטנדרטי, אין הוכחות אודות תרופה ספציפית שנמצאה יעילה למניעה, למעט קולכיצין.

החוקרים ערכו חיפוש במספר מאגרי נתונים, אחר מחקרים קליניים מבוקרים וערכו מטה-אנליזה של ממצאי המחקרים, תוך הערכת התוצא העיקרי, תופעות לוואי והפסקת הטיפול התרופתי.

הסקירה כללה בסופו של דבר חמישה מחקרים קליניים, עם סך כולל של 795 חולים: שלושה מחקרים היו מחקרים אקראיים-מבוקרים, כפלי סמיות. המחקרים עקבו אחר החולים למשך תקופה ממוצעת של 13 חודשים.

מהמטה-אנליזה עולה כי טיפול בקולכיצין לווה בהפחתת הסיכון לפריקרדיטיס במהלך תקופת המעקב (יחס סיכויים של 0.40, p<0.001), בין אם ניתן במסגרת מניעה ראשונית או מניעה שניונית, ללא עליה ניכרת בסיכון לתופעות לוואי בהשוואה לפלסבו (יחס סיכויים של 1.22, p=0.48). עם זאת, נרשם מספר רב יותר של מקרים בהם הופסק הטיפול (יחס סיכויים של 1.85, p=0.04).

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר עירבו את מערכת העיכול (היארעות ממוצעת של 8%), אך לא תוארו תופעות לוואי חמורות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מנתוני הסקירה עולה כי קולכיצין הינו טיפול יעיל במסגרת מניעה ראשונית ושניונית של פריקרדיטיס.

Heart 2012;98:1078-1082

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה