טיפול נמרץ

הפרוגנוזה בטווח הארוך לאחר החייאה עקב דום לב מחוץ לכותלי בית החולים (Resuscitation)

דפיברילטור

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Resuscitation עולה כי כמחצית מהחולים לאחר דום לב מחוץ לכותלי בית החולים שורדים חמש שנים לאחר שחרורם מבית החולים. הממצאים תומכים במאמצים לשיפור אמצעי ההחייאה בחולים עם מקצב לב שאינו מתאים למכת חשמל או במקרים שאינם על-רקע לבבי.

לדברי החוקרים, אין מידע רב אודות הפרוגנוזה ארוכת הטווח לאחר החייאה עקב דום לב מחוץ לכותלי בית החולים, בעיקר בכל הנוגע לגורם לדום הלבבי. כעת הם ביקשו לבחון את שיעורי ההישרדות בטווח הרחוק של חולים אלו, בהתאם למקצב הלב ולגורם לדום לב.

לשם כך, החוקרים בחנו את הנתונים אודות כל החולים המבוגרים לאחר דום לב מחוץ לכותלי בית החולים, שלא היה על-רקע חבלה, שעברו החייאה ושרדו עד לשחרורם מבית החולים, בתקופה שבין 1 בינואר 2001 ועד 31 בדצמבר 2009.

במהלך תקופת המחקר, סך כולל של 1001/5958 חולים עברו החייאה ושרדו עד לשחרורם מבית החולים (17%). מבין אלו, 313/1001 (31%) אובחנו עם מקצב לב שאינו מתאים למכת חשמל ו-210/1001 (21%) אובחנו עם דום לב שאינו על-רקע לבבי. חציון ההישרדות הכולל של החולים עמד על 9.8 שנים, כאשר 64% שרדו למעלה מחמש שנים.

שיעורי ההישרדות לאחר חמש שנים עמדו על 43% בחולים עם מקצב לב שאינו מתאים למכת חשמל, בהשוואה ל-73% באלו עם מקצב לב המתאים למכת חשמל ו-45% באלו עם דום לבבי שאינו על-רקע אתיולוגיה לבבית, בהשוואה ל-69% בחולים עם אתיולוגיה לבבית (p<0.001).

החוקרים כותבים כי דום לב עקב מקצב שאינו מתאים למכת חשמל או אתיולוגיה שאינה לבבית מהווה חלק ניכר מהחולים לאחר החייאה מחוץ לכותלי בית החולים, השורדים עד לשחרורם מבית החולים. למרות ששיעורי ההישרדות בטווח הארוך בחולים אלו נמוכים יותר בהשוואה לחולים לאחר החייאה עקב מקצב לב המתאים למכת חשמל או עקב אתיולוגיה לבבית, כמחציתם שורדים לאחר חמש שנים מהשחרור.

Resuscitation. 2012 Feb 1

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה