טיפול נמרץ

הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים בחולים עם אלח-דם מעלה סיכון לשבץ מוחי ותמותה (JAMA)

הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים בחולים עם אלח-דם חמור מלווה בעליה משמעותית בסיכון לשבץ מוחי ותמותה באשפוז, בהשוואה לחולים עם אלח-דם ללא פרפור פרוזדורים וחולים עם פרפור פרוזדורים קבוע.

החוקרים כותבים כי מהממצאים עולה כי הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים במהלך אלח-דם חמור מלווה בסיכון גבוה במיוחד לשבץ מוחי באשפוז ותמותה; מרבית החולים עם הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים במהלך אשפוז עם אלח-דם לא שרדו.

ההנחיות הנוכחיות אינן מתייחסות לפרפור פרוזדורים המופיע במהלך אלח-דם חמור או זיהום חד, וייתכן כי מדובר בסוגיה רפואית שאינה מוכרת דיו.

החוקרים אספו נתונים אודות למעלה משלושה מיליון מבוגרים מאושפזים, מתוכם קרוב ל-50,000 אובחנו עם אלח-דם חמור. הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים הוגדרה בנוכחות פרפור פרוזדורים שאירע במהלך האשפוז בבית החולים, בחולים ללא פרפור פרוזדורים בעת אשפוזם. החוקרים עקבו אחר שיעורי שבץ מוחי באשפוז ואחר שיעורי התמותה.

הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים הייתה נפוצה יותר משמעותית בחולים עם אלח-דם חמור, בהשוואה למאושפזים ללא אלח-דם חמור. אלח-דם חמור אובחן ב-14% מכלל המקרים החדשים של פרפור פרוזדורים חדש במבוגרים מאושפזים.

בדומה לדיווחים קודמים שקשרו בין זיהום ובין סיכון מוגבר לשבץ מוחי, מהמחקר עולה כי בחולים עם אלח-דם חמור נרשמה עליה של פי שש בסיכון לשבץ מוחי באשפוז, בהשוואה לחולים מאושפזים ללא אלח-דם חמור.

למיטב ידיעתם, אין דיווחים קודמים אודות הסיכון המוגבר לשבץ מוחי איסכמי בחולים עם אלח דם חמור והופעה חדשה של פרפור פרוזדורים.

גם שיעורי התמותה באשפוז היו גבוהים יותר משמעותית עם הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים.

גורמים שנקשרו עם הופעה חדשה של פרפור פרוזדורים במהלך אלח-דם חמור כללו נתונים דמוגרפים, דוגמת גיל מתקדם, מין זכר וחולים לבנים; מחלות רקע כמו אי-ספיקת לב, השמנה, ממאירות ושבץ מוחי; וגורמים אקוטיים, דוגמת עליה במספר האיברים שכשלו, כשל נשימתי ואי-ספיקה כלייתית.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את הנושא.

JAMA. Published online November 13, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה