טיפול נמרץ

פרוטוקול המשלב ארבע תרופות עדיף על מורפיום להנשמה של פגים (J Pediatr)

חוקרים מסקנדינביה מדווחים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Pediatrics כי קוקטייל תרופות שנועד למנוע כאב, מצוקה ואי-יציבות פסיכולוגית בזמן אינטובציה של פגים, עדיף על מתן פרה-מדיקציה עם מורפיום.

החוקרים כותבים כי למעשה, עדיף לא להשתמש כלל במורפין למטרה זו, בשל השינויים הסירקולטוריים וההשפעה הנוירו-פיזיולוגית במהלך ולאחר אינטובציה של יילודים שטופלו במורפין.

אינטובציה הינה פרוצדורה כואבת המובילה לעליה בלחץ הדם ובלחץ התוך-גולגולתי במידה ומבוצעת ללא מתן משככי כאבים ותרופות הרגעה אך מרבית התרופות הללו גורמת לתת לחץ דם ועשויות להשפיע לרעה על הפעילות המוחית.

כחלופה למורפין, החוקרים פיתחו פרוטוקול טיפול פרה-מדיקציה במסגרת RSI (Rapid Sequence Induction) שכלל תרופות בעלות פעילות קצרת-טווח Glycopyrrolate למניעת הפרשות מדרכי האוויר, Thiopental לטשטוש, Suxamethonium לחסימה נוירו-מוסקולארית ו-Remifentanil לשיכוך כאבים.

החוקרים ערכו השוואה בין גישה זו ובין מתן תוך-ורידי של מורפין. מדגם המחקר כלל 34 פגים שנדרשו לאינטובציה חצי-דחופה. כל האינטובציות בוצעו דרך האף, ע”י נאונטולוג מיומן.

היעד העיקרי היה מצב אינטובציה טוב, שהוגדר כמדד של 10 ומטה בסולם משולב שכלל את קלות הלרינגוסקופיה, מצב מיתרי הקול, שיעול, הרפיה של הלסת ותנועת גפיים.

החוקרים מדווחים כי המטרה הושגה ב-16 מבין 17 יילודים בקבוצת RSI, בהשוואה לאחד מ-17 יילודים בקבוצת הטיפול במורפין. זמני האינטובציה בשתי הקבוצות עמדו על 45 שניות לעומת 97 שניות.

רמות הקורטיזול בדם ומדדי הכאב היו דומים בשתי הקבוצות. עם זאת, בקבוצת הטיפול במורפין נרשמה ירידה גדולה יותר בקצב הלב, והשטח מתחת לעקומה לירידה בלחץ הדם העורקי היה גדול יותר פי שבע, בהשוואה לקבוצת RSI.

יתרה מזאת, דיכוי מערכת העצבים המרכזית נותר למשך עד שש שעות בקבוצת המטופלים במורפין, כפי שנקבע לפי בדיקת EEG וניטור חמצון/פרפוזיה מוחית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תרופות הניתנות כהכנה לקראת אינטובציה חייבות להיות בעלות התחלת פעולה מהירה, משך פעולה קצר ויעילות לצד מעט תופעות לוואי. הפרוטוקול שפיתחו במסגרת המחקר הנוכחי עונה על הדרישות הללו. עם זאת, משטר הכולל מספר תרופות תמיד כרוך בסיכונים אפשריים ודרושים מחקרים נוספים להערכת הנושא.

J Pediatr 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה