טיפול נמרץ

סקירת השימוש בחומרי הרדמה בילדים (מתוך NEJM)

מאת ד”ר אולה קראסיק

מאמר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של כתב העת New England Journal of Medicine סוקר ומגדיר שימוש בטוח בהרדמה בילדים. נציג מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA , כותב כי השימוש בחומרי הרדמה בילדים ותינוקות הינו נפוץ, למרות הידע המוגבל אודות השפעת חומרים אלה על מוחם המתפתח.

מחקרים במכרסמים לא הדגימו מינון בטוח או משך חשיפה בטוח לחומרי הרדמה בתקופות הרגישות של התפתחות המוח. חשיפה לאנטגוניסטים לרצפטור NMDA (או N-methyl-D-aspartate ) או לאגוניסטים ל-GABA (או gamma-aminobutyric acid ) גורמת למוות נוירונים והפרעות תפקודיות בהמשך ההתפתחות.

מחקרים בקופי rhesus בני 5 ימים הדגימו כי חשיפה לאנטגוניסט לרצפטור NMDA הנקרא Ketamine (קטמין) במינון המספק להרדמה כירורגית קלה למשך 9 או 24 שעות גרמה לעליה במוות נוירונים. הדבר לא הודגם בהרדמה למשך 3 שעות.

מחקר רטרוספקטיבי בילדים אשר עברו תיקון בקע מפשעתי בגיל 3 שנים או פחות הדגים שיעור כפול של אבחון הפרעות התפתחות או התנהגות בילדים אלה בהשוואה לקבוצת ביקורת. במחקר רטרוספקטיבי אחר נמצא כי חשיפה ל-2 חומרי הרדמה או יותר נמצאה קשורה לסיכון מוגבר להפרעות למידה (יחס סיכון של 1.59 עבור 2 חומרים, של 2.60 עבור 3 או יותר). קשר זה לא נמצא בשימוש בחומר הרדמה בודד. אמנם, בשל גורמים מבלבלים לא ניתן להסיק קשר סיבתי ממחקרים אלה.

בשנת 2007 הגדיר ה-FDA צורך במחקרים נוספים בחיות ובבני אדם. כותבי המאמר מציינים כי לפי תוצאות מחקרים חדשים ניתן יהיה לנהל סיכונים באופן מושכל יותר. ה-FDA נחוש למצוא תשובה לשאלת הסיכון לילדים מחומרי הרדמה.

במכתב מערכת כותבת מומחית מהתחום כי הידע הקיים כיום אינו מספיק לקביעת חומר ההרדמה הנכון ולמעקב אחר הילדים שנחשפים לחומרי הרדמה. מגבלות המחקרים כוללות חוסר יכולת להסיק על ילדים ממחקרים בחיות, וקיום גורמים מבלבלים במחקרים בילדים. המומחית מציינת כי יש מקום לחיפוש אחר ביומרקרים ייחודיים אשר יעזרו לזהות את הילדים הרגישים לחומרי הרדמה מסויימים, והנמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח הפרעות הקשורות לחשיפה בהמשך חייהם.

N Engl J Med. March, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה