טיפול נמרץ

האם יש תועלת לטיפול תרומבוליטי בחולים עם שבץ מוחי קל? (מתוך כנס American Heart Association/American Stroke Association International Stroke)

מחקרים חדשים מעלים את השאלה אם עדיין ישנה תועלת לטיפול ב-tPA (Tissue Plasminogen Activator) בחולים עם אירועים מוחיים קלים.

במאמר אחד מדווחים החוקרים על מחקר אפידמיולוגי להערכת מספר החולים עם שבץ מוחי שלא קיבלו את הטיפול רק בשל הדרגה הקלה של האירוע המוחי. לדברי החוקרים, במידה ומשערים כי tPA יעיל במקרים של שבץ מוחי קל כמו במקרים של שבץ חמור, ניתן היה לחסוך מאות מיליוני דולרים בכל שנה עקב מוגבלות. להערכתם, יש לערוך מחקר גדול במטרה להבין היטב את הסיכון והתועלת.

הסיבה הנפוצה ביותר לאי-מתן טיפול בחולי שבץ מוחי הפונים בשלב מוקדם לחדר המיון וחולים אחרים המתאימים אחרת ל-tPA הינה חסר נוירולוגי קל.

עם זאת, מתפרסמות עוד ועוד עדויות בספרות הרפואית לפיהן בחולים עם תמונה של שבץ מוחי קל, המוגדר לפי מדד NIHSS (National Institutes of Health Stroke Scale) של 5 ומטה, סובלים למעשה ממוגבלות לאחר 90 ימים. מתוצאות שני מחקרים קודמים עולה כי ב-30% מהחולים עם מדד NIHSS של 5 ומטה בעת השחרור, מדד mRS (Modified Rankin Scale) עמד על 2-6 לאחר שלושה חודשים, עדות למוגבלות מסוימת.

במחקר הנוכחי, החוקרים בחנו את מספר החולים עם אירוע מוחי קל שהגיעו לבית החולים בתוך חלון הטיפול המומלץ של 3.5 שעות, ובמסגרת המחקר, בהנחה כי tPA היה יעיל לפחות כמו בקבוצת החולים עם אירוע מוחי חמור יותר, ביקשו להעריך כמה מקרי מוגבלות ימנעו עם מתן הטיפול.

במהלך 2005, זוהו 150 חולים עם שבץ מוחי באזור, שענו על הקריטריונים למתן tPA אך לא קיבלו את הטיפול. לאחר מכן החוקרים תיקננו את שיעורי ההיארעות הללו לפי הנתונים המקובלים בארה”ב לגיל, מין וגזע. הם ערכו חישובים משוערים לאוכלוסיה בארה”ב בשנת 2010 וסיכמו כי שיעור אירועים קלים בשנה, המתאימים לטיפול ב-tPA, נע סביב 43,180 מקרים.

כאשר לא כללו במחקר חולים עם מוגבלות בתחילת המחקר (37%) ובהנחה כי השפעת הטיפול ב-tPA או טיפול יעיל אחר נעה סביב 8-13%, החוקרים שיערו כי ניתן היה לחסוך כל שנה 2176 עד 3761 מקרי מוגבלות בחולים לאחר אירוע מוחי קל.

לפי ההערכות, עם עלות של כ-100,000 דולרים במהלך החיים בחולים עם מוגבלות בינונית, ניתן היה לחסוך למעלה מ-200 מיליון דולרים המוקצים להוצאות מוגבלות, בכל שנה.

החוקרים מוסיפים כי הם מצויים בשלבי מחקר מוקדמים, אך ממשיכים להתקדם במחקרם.

במחקר אחר מקנדה בחנו החוקרים את התוצאות בחולים הפונים עם תסמינים קלים או תסמינים החולפים במהירות של שבץ מוחי.

פעם נוספת, הם מצאו כי בשיעור גבוה מהחולים הללו שלא קיבלו טיפול ב-tPA רק בשל הדרגה הקלה של התסמינים, התוצאות היו גרועות. ב-93,517 חולים שהגיעו בתוך שעתיים מהופעת התסמינים, 29,200 חולים (31.2%) לא קיבלו את הטיפול רק בשל הדרגה הקלה של התסמינים או לאור שיפור בתסמיניהם; חציון מדד NIHSS הראשוני עמד על 2.

למרות התסמינים הקלים, התוצאות בעת השחרור מבית החולים לא היו טובות 28.3% מהחולים לא התאימו לשחרור לביתם ושוחרר במקום זאת למוסד לשיקום באשפוז או מרכזי שיקום מומחים; 1% מהחולים הללו הלכו לעולמם. קרוב ל-30% מהחולים לא היו ניידים ללא עזרה בעת השחרור מבית החולים.

לאור זאת, החוקרים קבעו כי דרוש מחקר מבוקר של טיפולי רה-פרפוזיה באוכלוסיה זו.

American Heart Association/American Stroke Association International Stroke Conference 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה