מחלות זיהומיות

הסיכון לחלות ב-Crohn עולה בשל שימוש באנטיביוטיקה (Gut)

על-פי תוצאות מחקר השוואתי מבוקר שנערך בבריטניה, שימוש באנטיביוטיקה קשור בהופעה עוקבת של מחלת Crohn. אולם עדיין לא ברור האם האנטיביוטיקה היא הגורם להופעת המחלה.

החוקרים מסבירים כי ידועים גורמים גנטיים המעורבים בהתפתחות מחלת Crohn, אך אלמנטים נוספים קשורים לעליה בשכיחות המקרים במהלך המאה האחרונה.

משום שהפלורה הטבעית במעי קשורה בהופעת ה-Crohn, הניחו החוקרים שאנטיביוטיקה שמפריעה לגדילה הנורמלית של החיידקים, עשויה להיות המרכיב החסר באטיולוגית המחלה. החוקרים ניתחו נתונים אודות מקרי מחלה שבהם תועד שימוש באנטיביוטיקה.

הם מצאו 587 חולים ב-Crohn אודותם תועד מידע במהלך 5 השנים שקדמו לאבחון ואליהם הותאמו 1460 נבדקי ביקורת מבחינת גיל ומין.

מרשם אנטיביוטי ניתן לפחות פעם אחת במהלך 2-5 שנים לפני נתון האינדקס עבור 71% מהחולים ו-58% מנבדקי הביקורת (p<0.001). באנליזה רבת-משתנים בה לא נכללו נבדקים בעלי סימפטומים שמשפיעים על המחלה או נבדקים שקיבלו תרופת מרשם לטיפול בבעיות בקיבה או במעי במהלך 2-5 השנים שקדמו לנתון האינדקס, נמצא ערך OR שעומד של 1.53. החוקרים טוענים כי זוהי עדות לכך שהקשר שנמצא איננו נובע מסיבתיות הפוכה.

החוקרים מעריכים כי הפרקציה שניתן לייחס אותה לאנטיביוטיקה בקרב האוכלוסיה היא 17%, לעומת 10% עבור עישון, גורם סיכון מוכר נוסף למחלת Crohn.

החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים שבדקו את הקשר בין שימוש באנטיביוטיקה לבין המחלה התבססו על כלל השימוש באנטיביוטיקה בקרב ילדים, שהוערכה שנים לאחר האיבחון. הם מסכמים כי המחקר הנוכחי הוא הראשון החוקר את הקשר בקרב מבוגרים ומשתמש פרוספקטיבית בנתונים שנאספו.   

Gut 2004;53:246-250.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה