המטולוגיה

ל-Prasugrel עדיפות על Clopidogrel בקבוצות חולים ספציפיות עם מחלת עורקים כלילית (Lancet)

החוקרים של מחקר TRILOGY ACS טוענים כי ל-Prasugrel (אפיאנט) עדיפות על Clopidogrel (פלביקס) בתת-קבוצה של חולים המטופלים תרופתית, עם מחלת עורקים כלילית מתועדת באנגיוגרפיה. למרות שהתוצא העיקרי של מחקר TRILOGY ACS היה שלילי, החוקרים שערכו את הסקירה החדשה, שבחנה באופן ספציפי חולים עם אנגיוגרפיה בסיסית, בהשוואה לחולים ללא אנגיוגרפיה, טוענים כי ישנו לפחות רמז לעדיפות Prasugrel בחולים אלו.

מחקר TRILOGY ACS הינו מחקר של חולים עם תסמונת כלילית חדה ללא שינויי ST, שנבחרו לטיפול ללא רה-וסקולריזציה, לכן אנגיוגרפיה בוצעה רק בהתאם להחלטת המטפל לאישור נוכחות או העדר מחלת עורקים כלילית.

לדברי החוקרים, לאחר התוצאות השליליות של מחקר TRILOGY ACS בכללותו, רבים היו מופתעים. הציפייה הייתה כי טיפול אינטנסיבי יותר בנוגדי-טסיות (Prasugrel) יביא לתועלת רבה יותר בהשוואה ל-Clopidogrel בחולים עם מחלת עורקים כלילית לא-יציבה, שמסיבה כלשהי לא עברו רה-וסקולריזציה.

במסגרת מחקר TRILOGY ACS, 3,085 חולים (43%) עברו אנגיוגרפיה בתחילת המחקר ו-4,158 חולים (57%) לא עברו אנגיוגרפיה. חולים שלא עברו אנגיוגרפיה היו מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של נשים ולא-מעשנים, עם אנגינה לא-יציבה (במקום אוטם לבבי ללא עליות מקטע ST) ושיעור נמוך יותר של התערבויות קרדיווסקולאריות קודמות. עם זאת, מדדי הסיכון של תסמונת כלילית חדה היו גבוהים יותר.

מספר החולים בהם תועד התוצא העיקרי של המחקר (תמותה קרדיווסקולארית או אירוע מוחי לאחר 30 חודשים) היה נמוך יותר בחולים שעברו אנגיוגרפיה, בהשוואה לאלו שלא עברו אנגיוגרפיה, ללא תלות בקבוצת הטיפול.

כאשר החוקרים השוו בין קבוצות המטופלים ב-Clopidogrel ובין המטופלים ב-Prasugrel, שיעורי תוצא הסיום העיקרי היו נמוכים יותר, שוב, בקרב אלו שעברו אנגיוגרפיה בתחילת המחקר.

ניתוח הנתונים מדגים את ההבדלים בשיעורי אנגיוגרפיה אבחנתית באזורים שונים. בצפון אמריקה, שיעורי אנגיוגרפיה עמדו על 84% מהחולים לפני הקצאה אקראית, במערב אירופה מדובר היה בשיעור של 80%. מנגד, אנגיוגרפיה בוצעה רק ב-32% מהחולים במזרח אסיה וב-21% מהחולים בלבד במרכז ומזרח אירופה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ההבדלים בשיעור האירועים נבע ככל הנראה מהבדלים במאפייני אוכלוסיות החולים לפני הטיפול. עם זאת, הם מוסיפים כי הממצאים עשויים גם לנבוע מהבדלים בדפוסי ההכללה במחקר באזורים שונים, או מהבדלים בזמינות אנגיוגרפיה כלילית במרכז הרפואי, העשויים להשפיע על הטיפול בתסמונת כלילית חדה.

החוקרים כותבים כי תמיד יש לנקוט משנה זהירות בהתייחסות לתתי-קבוצות במחקר נייטראלי. במקרה זה, הסקירה הוגדרה מראש והגיונית מנקודת מבט מדעית. לדבריהם, אין סיבה להאמין כי לאנגיוגרפיה השפעה כלשהי על התגובה לטיפול, אך נראה כי אנגיוגרפיה זיהתה קבוצה של חולים בהם האבחנה והסיבה לתסמונת הכלילית החדה הייתה הרבה יותר ברורה.

Lancet 2013; 382:605-613

לידיעה ב-The Heart

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה