המטולוגיה

פילטרים לווריד הנבוב מפחיתים שיעורי תמותה עקב תסחיף ריאתי (Am J Med)

מנתונים ממדגם National Inpatient Sample עולה כי פילטרים לווריד הנבוב עשויים להפחית את שיעורי התמותה באשפוז בחולים עם תסחיף ריאתי, שאינם יציבים או חולים יציבים לאחר טיפול תרומבוליטי.

עם זאת, מרבית החולים המאושפזים עם תסחיף ריאתי היו יציבים ולא קיבלו טיפול תרומבוליטי. והתועלת מוגבלת באוכלוסיה זו. לדברי החוקרים, פילטרים לווריד הנבוב מצויים בשימוש גובר בחולים עם תסחיף ריאתי, אך ההשפעה שלהם על התמותה אינה ברורה.

במטרה לבחון באילו קבוצות חולים תתכן תועלת לטיפול זה, החוקרים התבססו על נתוני המדגם, שכלל מידע על כשמונה מיליון אשפוזים בכ-1,000 בתי חולים. החוקרים התבססו על קריטריוני ICD-9-CM לזהות חולים עם תסחיף ריאתי, פקקת ורידים עמוקים ומתן טיפול תרומבוליטי. חולים בהלם או תלות בהנשמה הוגדרו כחולים לא-יציבים. החולים הותאמו בהתאם ליציבות, טיפול תרומבוליטי ואבחנה של פקקת ורידים עמוקים.

במהלך תקופה של עשר שנים, למעלה מ-2.1 מיליון חולים שאושפזו למשך תקופה קצרה אובחנו עם תסחיף ריאתי. מרבית החולים (95%) היו יציבים ולא קיבלו טיפול תרומבוליטי. בקבוצה זו, שיעורי התמותה היו נמוכים רק במעט עם או בלי פילטר לווריד הנבוב (7.2% לעומת 7.9%).

יתרה מזאת, שיעורי התמותה היו למעשה גבוהים יותר בחולים יציבים עם פקקת ורידים עמוקים, בהם בוצעה הכנסה של פילטר לווריד הנבוב (6.7% לעומת 5.5%).

עם זאת, הודגמה תועלת ברורה בחולים היציבים שקיבלו טיפול תרומבוליטי. שיעורי התמותה בקבוצה זו עמדו על 6.4% עם שימוש בפילטר לווריד הנבוב ו-15.0% באלו בהם לא בוצעה הפעולה.

בחולים לא-יציבים, פילטרים לווריד הנבוב נמצאו יעילים בין אם ניתן טיפול תרומבוליטי ובין אם לאו. שיעורי התמותה עם ובלי פילטר עמדו על 7.6% לעומת 18% באלו שקיבלו טיפול תרומבוליטי ו-33.0% בהשוואה ל-51% באלו שלא קיבלו טיפול תרומבוליטי.

לעת עתה, נראה כי יש לשקול הכנסת פילטר לווריד הנבוב בחולים עם תסחיף ריאתי, המתאימים לטיפול תרומבוליטי, ובחולים לא-יציבים שאינם מועמדים לטיפול תרומבוליטי. עם זאת, החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Am J Med 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה