המטולוגיה

האם NO בשאיפה עשוי לקצר התקף VOC במטופלים עם sickle cell disease? (מתוך JAMA)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של כתב העת JAMA עולה כי טיפול ב-NO בשאיפה אינו מקצר משך התקף VOC במטופלים עם sickle cell disease .

חמצן חנקני (NO , nitric oxide ) בשאיפה הודגם כיעיל במודל של עכבר עם sickle cell disease (SCD) , בסדרת מטופלים עם acute chest syndrome ובשני מחקרים קטנים מבוקרי פלצבו לטיפול ב-VOC (או vaso-occlusive pain crisis ).

במחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי, כפול-סמיות, אקראי, מבוקר-פלצבו זה בדקו החוקרים את השפעת NO בשאיפה על משך pain crisis במטופלים עם SCD . סך של 150 מטופלים עם VOC השתתפו במחקר. מחציתם קיבלו NO בשאיפה למשך עד 72 שעות, ומחציתם קיבלו פלצבו של חנקן בשאיפה. החוקרים השוו את הזמן עד לסיום התקף הכאב אשר הוגדר כהעדר צורך באופיאטים parenteral למשך 5 שעות, הקלה בכאב לפי visual analog pain scale ל-6 ס”מ או פחות, יכולת ללכת והחלטת המטופל והמשפחה כי הם יכולים להתמודד עם הכאב שנשאר בבית.

* לא נמצא הבדל משמעותי בזמן על לסיום ההתקף בין שתי הקבוצות הזמן הממוצע בקבוצת NO היה 73.0 שעות (CI 95% 46.0-91.0) לעומת 65.5 שעות בקבוצת פלצבו (CI 95% 48.1-84.0) עם P=0.87 .

* לא נמצא הבדל גם במדדים המשניים, כולל משך האשפוז, דרוג הכאב לפי visual analog pain scales , השימוש המצטבר באופיאטים, ושיעור acute chest syndrome .

* הסבילות ל-NO נמצאה טובה, ללא תופעות לוואי חמורות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במטופלים עם SCD אשר מתאשפזים בשל VOC , לא נמצא הבדל בין NO בשאיפה לבין פלצבו בקיצור משך ההתקף.

JAMA. 2011;9:893-902

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה