גינקולוגיה

האם יש הבדל בסיכויי לידת עובר יחיד חי במועד עם החזרה אלקטיבית של עובר אחד לרחם לעומת החזרת שני עוברים? (BMJ)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו ב-British Medical Journal עולה כי החזרה אלקטיבית של עובר אחד לרחם (ובאנגלית eSET, או Elective Single Embryo Transfer) בהשוואה להחזרת שני עוברים (DET, Double Embryo Transfer) עשויה לשפר בשיעור של כמעט פי 5 את סיכויי לידת עובר חי יחיד במועד.

לדברי החוקרים, שיעורי ההצלחה המוגברים בעקבות IVF (In Vitro Fertilization) ו-ICSI (Intracytoplasmic Sperm Injection) לוו בחשש מפני עליה בשיעור הריונות מרובי עוברים, הכרוכים בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה אימהית ופרינטאלית, כמו גם עליה בשיעורי העלויות הרפואיות. שיקולי בטיחות עודדו מרפאות רבות בצפון אירופה לבחור במדיניות eSET כדרך היעילה לצמצום שיעור הריונות תאומים בעקבות הפריית IVF.

במסגרת הסקירה ביקשו החוקרים להשוות בין eSET ובין DET מבחינת שיעור לידות חי, לידות חי מרובות, הפלות, לידה מוקדמת, לידת עובר יחיד במועד ומשקל לידה נמוך. החוקרים גם בחנו את השיעור המצטבר של לידות חי ולידות חי מרובות לאחר העברת עוברים טריים ומוקפאים.

החוקרים ערכו סקירה סיסטמית של המאמרים, ללא קשר לשפת הפרסום, ממאגרי MEDLINE, Embase ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials עד שנת 2008. הסקירה כללה מחקר שערכו השוואה בין התועלת הקלינית של eSET ו-DET בימים 2-3, לאחר IVF או ICSI.

החוקרים אספו את הנתונים אודות המשתתפים במחקר (1367 נשים), 683 נשים חולקו באקראי ל-eSET ו-684 חולקו באקראי לקבוצת DET. בשתי הקבוצות המאפיינים הקליניים והדמוגראפיים היו דומים בתחילת המחקר.

עם העברת עוברים טריים ב-IVF, eSET לעומת DET לווה בשיעור כולל נמוך יותר של לידות חי (181/683 [27%] לעומת 285/683 [42%]); יחס הסיכויים המתוקן עמד על 0.50. שיעור לידות מרובות היה נמוך יותר לאחר eSET עם IVF והעברת עוברים טריים (3/181 [2%] לעומת 84/285 [29%], יחס סיכון מתוקן של 0.04).

השיעור המצטבר של לידות חי לאחר SET קפוא נוסף לא היה נמוך משמעותית מהשיעור לאחר מחזור DET קפוא יחיד (132/350 [38%] לעומת 149/353 [42%], יחס סיכון מתוקן של 0.85(, והסיכון המצטבר ללידות מרובות היה מינימאלי (1/132 [1%] לעומת 47/149 [32%]). לאחר eSET הסיכויים ללידת עובר יחיד במועד היו גבוהים כמעט פי 5 בהשוואה לסיכויים לאחר DET (יחס סיכון מתוקן של 4.93).

החוקרים מסכמים וכותבים כי eSET לווה בסיכויים גבוהים יותר ללידת עובר יחיד, חי, במועד, בהשוואה ל-DET.

BMJ. Published online December 21, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה