גינקולוגיה

השוואה בין Carbetocin ו-Oxytocin לאחר ניתוח קיסרי למניעת דימום לאחר לידה (BJOG)

חוקרים מבריטניה מדווחים כי כטיפול למניעת דימום לאחר לידה בנשים לאחר ניתוח קיסרי, עם מתן מנה בודדה של Carbetocin קיימת סבירות נמוכה יותר, בהשוואה לטיפול ב-Oxytocin, לצורך בטיפולים נוספים.

עם זאת, אעפ”י שנראה כי Carbetocin פוטנטי יותר מ-Oxytocin, לא-ברור אם הטיפול מביא להפחתת שיעור דימומים לאחר לידה, ובפרט דימומים מג’וריים לאחר לידה.

החוקרים מסבירים כי Carbetocin הינו אנאלוג סינתטי של Oxytocin, עם השפעה פרמקולוגית ממושכת. למרות שמחקר קודם מצא כי הטיפול יעיל יותר לאחר ניתוח קיסרי, זהו המחקר הראשון בו נערכה השוואה ישירה בין Carbetocin והמנה המומלצת של Oxytocin (5 IU).

מדגם המחקר כלל 377 נשים עם הריונות יחידים במועד, לאחר ניתוח קיסרי דחוף או אלקטיבי תחת הרדמה אזורית. המחקר לא כלל נשים עם שליית פתח או היפרדות שליה.

הנשים חולקו באקראי לטיפול ב- Carbetocin במינון 100 מיקרוגרם (188 נשים) או Oxytocin במינון 5 IU שניתן דרך הוריד לאחר הלידה (189 נשים).

שיעור גבוה יותר של נשים בקבוצת Oxytocin נזקקו לטיפול נוסף (לרוב עירוי Oxytocin במינון 40 IU במהלך ארבע שעות) (45.5% לעומת 33.5%, סיכון יחסי של 0.74, p=0.023), ללא קשר לנוכחות גורמי סיכון לדימום. ההתוויה הנפוצה ביותר לטיפול הייתה דימום לאחר לידה.

לא זוהו הבדלים מובהקים באובדן הדם המשוער, בטונוס הרחם בתום הניתוח, במספר הנשים עם דימום מג’ורי לאחר לידה, או במספר הנשים שנזקקו לעירויי דם. בסה”כ, פרופיל תופעות הלוואי היה די מבטיח עם שני הטיפולים.

אישה אחת בקבוצת המטופלות ב- Carbetocin פיתחה דימום מאסיבי. היא איבדה כ-9000 מ”ל וטופלה ב-14 יחידות כדוריות דם אדומות. ביחד עם תרופת המחקר, היא טופלה בנוסף בשני מינונים של Ergometrine, Misoprostol, Carbetocin ועירוי Oxytocin במינון 40 IU. בסופו של דבר בוצעה קשירה של עורקי הרחם.

החוקרים מציינים כי בעוד שעלות Carbetocin עולה על זו של Oxytocin, ייתכן כי מדובר בטיפול זול בהשוואה למתן עירויי Oxytocin ממושכים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במידה ול- Carbetocin פרופיל המודינאמי דומה ל-Oxytocin, טיפול זה עשוי לשמש כטיפול הבחירה בנשים עם הפרעות יתר לחץ דם או מחלות לב.

Carbetocin מאושר לשימוש בקנדה ובריטניה, אך לא בארה”ב.

BJOG 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה