גינקולוגיה

הנחיות בנוגע לשימוש בחיסון ל-HPV למניעת סרטן צוואר רחם (מתוך Cancer Journal for Clinicians)

ה-ACS (American Cancer Society) פרסם הנחיות חדשות בנוגע לשימוש בחיסון ל-HPV           (human papillomavirus) בכדי למנוע CIN (cervical intraepithelial neoplasia) וסרטן צוואר רחם. ההנחיות החדשות פורסמו במהדורת ינואר/פברואר של Cancer Journal for Clinicians והן דנות במי יש לחסן, באיזה גיל ומסכמות נושאים של פוליסות ביטוח והוצאה לפועל ומשמעויות עבור סיקור, בהתבסס על סקירה קודמת של המידע הזמין.

סיקור לסרטן צוואר רחם הוריד בהצלחה של השיעור של סרטן SCC (squamous cell cervical) וכן את התמותה ממנו. הנחיות ACS לאבחון מוקדם של סרטן צוואר רחם עודכנו לאחרונה בשנת 2002. בפעם הראשונה, הנחיות אלה כללו אופציות, כגון, ציטולוגיה המבוססת על נוזל ובדיקת DNA של HPV. מאז אותו זמן, שני חיסונים נגד הסוגים הכי שכיחים של HPV הגורמים לסרטן פותחו ונבדקו במחקרים קליניים.

פנל של מומחים סקרו מחקרים רבים, שבדקו את היעילות של חיסונים אלה וגם נושאים הקשורים לביטוח וליישום של החיסונים.

המלצות ספציפיות לחיסון ה-HPV הן כדלקמן :

חיסון HPV רוטיני מומלץ לנערות בנות 11 ו-12, נערות בגיל 9 גם יכולות לקבל את החיסון, החיסון גם מומלץ לנערות בנות 13 עד 18 במובן של השלמת החיסון שחסר או השלמת סדרת החיסונים, החיסון לא מומלץ כיום לנשים מעל גיל 26 או לזכרים, סיקור ל-CIN ולסרטן צוואר הרחם צריך להימשך בקרב נשים, שקיבלו ובקרב אלה, שלא קיבלו את החיסון על פי ההנחיות לאבחון מוקדם של ACS. ההמלצה האחרונה אומרת כי לא קיימת עדות מספקת כיום להמליץ בעד או נגד חיסון אוניברסלי של נשים בנות 19 עד 26 באוכלוסייה הכללית. ההחלטה על אם לחסן נשים אלה צריכה להתבצע על פי שיחה בין הרופא המטפל והמטופלת הסובבת סביב הסיכון של האישה לחשיפה קודמת ל-HPV והיתרון הפוטנציאלי שלה לחלות ב-HPV גניטלי בעת קיום יחסי מין. היות והיתרון הפוטנציאלי עתיד לרדת עם העלייה בכמות בני הזוג, שעימם המטופלת מקיימת יחסי מין במהלך חייה.

אם משך החיסון ניכר או שניתן להאריכו דרך בוסטרים של חיסונים, היעילות הגבוהה של החיסון המופיעה במחקרים שלב 2 ו-3 מציעה כי אוכלוסיית הנשים המקבלות חיסון מניעתי יחוו ירידה בתחלואה ובתמותה הקשורים למחלות אנו-גניטליות הקשורות ל-HPV. התקווה של חיסונים מניעתיים אלה מנקודת המבט של בריאות הציבור הרחבה יכולה להתממש רק אם החיסון יכול להינתן לקבוצות אלה של נשים, שעבורן הגישה לשירותי הסיקור לסרטן צוואר הרחם הינה הכי בעייתית.

המלצות אחרות לסיקור הינן לביקור מניעתי אצל הרופא, ששם ידונו בנושא החיסון, הדבר מייצג גם אפשרות להציע סיקור בעזרת בדיקת Papanicolaou (פאפ) למטופלות הפעילות מינית. בדיקת HPV לא מומלצת לפני מתן החיסון.

על מנת לעודד את היישום והשימוש בחיסון, החוקרים ממליצים על מאמצים של רופאים וחברות ביטוח בכדי להבטיח גישה לחיסון ולעודד כיסוי גבוה של החיסון ל-HPV עבור כל הקבוצות הסוציואקונומיות, האתניות ובכל הגזעים. על מנת להביא למקסימום את ההיצמדות להמלצות החיסון, האסטרטגיות צריכות לכלול מתן של החיסון ביחד עם חיסונים אחרים המומלצים בבגרות, ברגע שיהיה מספיק מידע זמין בנוגע לבטיחות.

ההנחיות מדברות על חינוך של מספקי שירות רפואי, האחראים עם פוליסת הביטוח, הורים, מתגברים ונשים צעירות בנוגע למניעת סרטן צוואר רחם וגילוי מוקדם, כולל הצורך לסיקור רגולרי אפילו לאחר מתן החיסון.

כיווני מחקר מומלצים מורכבים מהמשך מחקר והישרדות באוכלוסיות שונות, כולל מחקר בנוגע למשך החיסון המגן, שינויים המבוססים על אוכלוסייה והנגע בהישרדות הספציפית לסוג עבור ספקטרום מלא של סוגי HPV גניטלים קרצינוגניים ולא קרצינוגניים, שינויים במאפייני הביצועים של בדיקת Papanicolaou, שינויים בהתנהגות ובמנהגי הסיקור, פיקוח מקיף אחר רעילות במערכת הרבייה והשפעה על בטיחות של התנהגות מינית. מטרות אחרות של מחקרים כוללים הערכת הבטיחות והיעילות של חיסון HPV מניעתי לצורך מניעת גידולים אנו-גניטליים אחרים וגידולים של ראש צוואר בזכרים ובנקבות.

לסיכום, האפקט המגן של חיסון המושג בצורה יעילה במתבגרות ובנשים צעירות, שלא עשויות לעברו בדיקת PAP (Papanicolaou), יהיה בעל חשיבות גדולה יותר לעומת אם יינתן לנשים העוברות סיקור שגרתי. אפילו אם החיסון ל-HPV למניעת סרטן צוואר רחם יוכנס ויקודם כראוי, זה עדיין קריטי, שנשים יעברו סיקור שגרתי בלי תלות באם הן חוסנו או לא.

CA Cancer J Clin. 2007;57:7-28

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה