גינקולוגיה

האם מוגבלות מורידה את הסיכוי לקבלת הטיפול הסטנדרטי לסרטן שד? (Ann Intern Med)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון 7 בנובמבר של Annals of Internal Medicine, עולה כי לאחר טיפול בסרטן שד מוקדם, שיעורי התמותה בנשים עם מוגבלויות גבוהים יותר מאלו בנשים ללא מוגבלות. ייתכן כי הסיבה לכך נובעת, לפחות בחלקה, מכך שנשים אלו אינן מקבלות את הטיפול המומלץ עפ”י National Institute of Health, ו-National Comprehensive Cancer Network.

החוקרים מציינים כי ידוע מעט מאוד אודות אוכלוסית חולים זו, מאחר שכמעט תמיד היא מוצאת מן המחקרים.

החוקרים אספו נתונים מתכנית SEER (Surveillance, Epidemiology, and End Results), הקשורה במאגר הנתונים של Medicare, באשר לנשים שאובחנו עם סרטן שד בשלב Stage I עד Stage IIIA. נשים עם מוגבלות זוהו לפי אלו שזכו לסיוע מצד חברות הביטוח.

הסיכון היחסי (RR) ו-Hazard Ratio (HR) חושבו לאחר תיקנון למאפיינים דמוגרפיים ומאפייני הגידול בקרב כ-100,000 נשים בגילאי 21-64, שאובחנו עם סרטן שד ראשון בין 1988 ו-1999, 2800 מהן סבלו ממוגבלות.

החוקרים מצאו כי הגידולים לא היו שונים באופן משמעותי בין נשים עם מוגבלות ואלו ללא מוגבלות, בכל הקשר לשלב (Stage) הגידול בעת האבחנה, גודל הגידול והמאפיינים ההיסטולוגים.

החוקרים מצאו כי הסיכוי שנשים עם מוגבלויות יעברו ניתוח שימור-שד היה קטן יותר (RR=0.80), ובאלו שעברו את הפרוצדורה היה סיכוי נמוך יותר לדיסקציה של קשריות הלימפה בבית השחי (RR=0.81) או הקרנות (RR=0.83). כמו כן, נשים אלו היו בסיכון לתמותה עד שנת 2001 (תמותה מסיבה כלשהי, HR=1.98, תמותה הקשורה בסרטן, HR=1.29).

לדברי החוקרים, יש להתייחס בזהירות לשיעורי התמותה הגבוהים במחקר, מאחר שנתונים אלו אינם כוללים אינפורמציה אודות מוגבלויות או טיפול הורמונלי או טיפול כימותרפי אדג’וונטי.

יש לקחת בחשבון נושאים רבים כאשר שוקלים טיפול בנשים עם מוגבלויות. לדוגמא, החוקרים מציינים כי Total Mastectomy, או Extensive Axillary lymph node dissection, עלולים לפגוע במוביליות של חולה עם מוגבלות, מאחר שתאבד את חוזק הגפה העליונה, הדרוש לשימוש בהליכון או כיסא גלגלים.

הפרעה גופנית עשויה למנוע מתן טיפול הקרנות, מאחר שחולים אלו אינם יכולים לשכב ללא ניע, או להרים כראוי את הזרוע.

עם זאת, החוקרים ממליצים לערוך מחקרים נוספים בכדי לבחון את הסיבות לכך שנשים אלו  אינן מקבלות את הטיפול הטוב ביותר. ייתכן שהדבר נובע מתקשורת בין רופא וחולה שאינה טובה דיו, או קושי מעשי דוגמאת העדר אמצעי תחבורה.

Ann Intern Med 2006;145.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה