גינקולוגיה

האם השמנת-יתר מעלה את הסיכון לתסמונת השחלות הפוליציסטיות בנשים לפני מנפאוזה? (Arch Intern Med.)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי שכיחות תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS) גבוהה יותר בקבוצת נשים פרה-מנפאוזליות,הסובלות מהשמנת-יתר. לאור ממצאי המחקר, החוקרים מציעים לערוך בדיקות סקר שגרתיו לאבחון PCOS באלו המצויות בסיכון מוגבר.

למרבה הפלא, שכיחות PCOS בנשים אחרות הסובלות מעודף משקל או השמנת-יתר, אינה ידועה, למרות שהשמנת-יתר שכיחה מאוד בחולות PCOS. מטרת המחקר הנוכחי היתה להעריך את שכיחות PCOS באוכלוסיית נשים פרה-מנפאוזליות, עם עודף משקל או השמנת-יתר, בספרד.

בתקופה שבין מאי 2002 ודצמבר 2005, החוקרים גייסו את כל הנשים הפרה-מנפאוזליות שקיבלו טיפול תזונתי במחלקה האנדוקרינולוגית, בעקבות עודף משקל או השמנת-יתר. מבין 113 הנשים שגוייסו, 32 (28.3%, 95% CI = 20-36.6%), אובחנו עם PCOS, על-סמך היפר-אנדרוגניזם ביוכימי, או קליני, Oligo-ovulation, ושלילת סיבות משניות.

שכיחות PCOS לא היתה שונה בתת-קבוצות שהוגדרו בהתאם לדרגת השמנת-יתר. בנוסף ל-32 נשים שאובחנו עם PCOS, 3 נשים אובחנו עם עודף אדרוגנים בדם, ללא Oligo-Ovulation, 2 אובחנו עם שיעור-יתר אידיופטי, 2 עם אוליגומנוריאה כרונית, ללא היפר-אנדרוגניזם ביוכימי או קליני.שתי נשים אובחנו עם אוליגומנוריאה עם היפר-פרולקטינמיה. ביתר 72 הנשים (63.7%), לא נמצאה עדות להיפר-אנדורגניזם, או הפרעות במערכת הרביה.

מהתוצאות עולה כי שכיחות PCOS עומדת על 28.3% בנשים עם עודף-משקל או השמנת-יתר בספרד. שכיחות זו גבוהה בהרבה, בהשוואה לשכיחות של 5.5% בנשים רזות באותה מדינה. יתרה מזאת, השכיחות המוגברת של PCOS זוהתה בנשים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, בלא תלות בדרגת השמנת-יתר, או בנוכחות או העדרת סינדרום מטבולי. לכן, חשוב לשלול את אבחנת PCOS באופן שגרתי בנשים פרה-מנפאוזליות, עם עודף משקל או השמנת יתר.

לדברי החוקרים, רופאים המטפלים בנשים הסובלות מעודף משקל או השמנת-יתר, צריכים להיות מודעים לשכיחות הגבוהה של PCOS בנשים אלו, ולערוך בדיקות סקר ל-PCOS, לפחות דרך היסטוריה מפורטת של המחזורים והערכה קלינית של תסמיני היפר-אנדרוגניזם.

Arch Intern Med. 2006;166:2081-2086.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה