גריאטריה

האם מידת האיסכמיה במאמץ פרמקולוגי לפי אקו, מהווה ערך ניבוי ליתרון רה וסקולריזציה כלילית מלעורית, בתעוקה יציבה על טיפול תרופתי מיטבי?/מאת ד”ר יעקב גולשדטיין, האיגוד הקרדיולוגי

בעקבות חלק מהמחקרים הקודמים קיימת ספקנות מסוימת לגבי יתרון בהתערבות מלעורית פולשנית בעורק כלילי (PCI),במטופלים עם תעוקה יציבה על טיפול תרופתי אופטימאלי.

במחקרCOURAGE, היתרון “הסימפטומטי” של ה- PCI נעלם לכאורה לאחר 3 שנים, ולא היה הבדל בתמותה והיארעות אוטם. אם אכן אין הבדל בתחזית ובסימפטומים , בין 2 האסטרטגיות ו פעולה פולשנית כרוכה בסיבוכים סביבות 1-2%, יש חשיבות רבה בהכרעה, לגבי הגישה האופטימאלית.

בPOST HOC ANALYSISבמדגם קטן, אולי רק מטופלים עם איסכמיה בינונית קשה הראו יתרון מסוים של ביצועPCI.

מחקרORBITA ,אשר נערך באנגליה ב 5 מרכזים בין 2014 2017, היה הראשון כפול סמיות, המשווה בצועPCIמבוקר פלסבו הפעם, במטופלים עם תעוקה יציבה ומחלה כלילית חד כלית בצנתור(הצרות קשה של 70% ומעלה),לאחר שעברומבחן מאמץ קרדיו פלמונרי, שאלונים לדירוג סימפטומים, ו DSE -dobutamine stress echocardiography ו 6 שבועות אופטימיזציה מדוקדקת של הטיפול התרופתי.

גם לפי תוצאות המחקר הנ”ל פתיחת עורק כלילי מוצר, במטופלים עם תעוקה יציבה תחת טיפול תרופתי אופטימלי, לא העלתה זמן יכולת מאמץ יותר מפלסבו, וכללית לא שיפרה סימפטומים במעקב 6 שבועות, אפילו בתעוקה קשה לטיפול.

מאידךכן נצפה שיפור במדד אקו קרדיוגרפי במאמץפרמקולוגי (כאמורDSE),שלpeak stress wall motion score index (או DSE score) עלידי ביצועPCI, אך המשמעות הקלינית לא הייתה כלל ברורה.

ה DSE score  שיקף את מספר הסגמנטים בתנועתיות מופרעת, היפוקינטית 1, אקינטית 2 ודיסקינטית 3 .

מטרת המחקרהנוכחי:

להעריך מתוך מחקר ORBITA


  • מה השפעת הPCIהמבוקר- פלסבו אך הפעם

  • לפי פילוח ה prerandomization DSE score (כדירוג האיסכמיה הכלילית לפני הרנדומיזציה),

  • על התוצאים הקליניים שהוגדרו במחקר.

שיטות:

כאמור לעיל המטופלים שגויסו במחקר ORBITA עברו מבחן מאמץ קרדיו פלמונרי, שאלונים לדירוג סימפטומים, ו- DSE, ר”ת dobutamine stress echocardiography לאחר 6 שבועות אופטימיזציה של הטיפול, עברו רנדומיזציה מקוונת אוטומטית 1:1, (בעת צנתור המחקר המודד FFR, IFR ) וכפולת סמיות, להם עצמם ולצוות המטפל מחוץ לחדר הצנתור (לצוות המצנתר לא דווחו נתוני FFR),


  • לביצועPCIאו

  • פלסבו.

כעבור 6 שבועות נוספים, כולם עברו הערכה חוזרת עם כל המבחנים והשאלונים.

לתוצאות ולמסקנות באתר האיגוד הקרדיולוגי – הקליקו כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה