גריאטריה

תוצאות טיפול נוגד-טסיות כפול הכולל Ticagrelor לאחר צנתור כלילי בשל תסמונת כלילית חדה (מתוך כנס ה-ESC)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-ESC (European Society Congress) עולה כי הסיכון הקליני לאחר שנה אחת עלה משמעותית בחולים לאחר צנתור כלילי בשל תסמונת כלילית חדה לאחר שינוי ההנחיות האירופאיות להמלצה על טיפול ב- Ticagrelor(ברילינטה) על-פני Clopidogrel (פלויקס) כטיפול נוגד-טסיות כפול. העליה בסיכון נבעה מעיקר מזינוק משמעותי בדימומים מג’וריים בקבוצת הטיפול ב- Ticagrelor, שלא הייתה מאוזנת עקב הירידה באירועים איסכמיים.

החוקרים מדווחים כי 1,053 החולים בעידן הטיפול ב- Ticagrelor היו מעט מבוגרים יותר (ממוצע של 63.9 לעומת 62.9 שנים במדגם המוקדם), עם שכיחות נמוכה יותר של מחלת עורקים היקפית (5.5% לעומת 8.8%), בהשוואה ל-1,009 החולים שטופלו בעידן Clopidogrel.

חשוב מכך,  הצנתור בוצע בגישה רדיאלית ב-44.6% מהמטופלים בעידן Ticagrelor וב-17.7% מהמטופלים בעידן Clopidogrel , כאשר טיפול במעכבי GP IIb/IIIa שימש ב-24.7% ו-43.7%, בהתאמה, ומעכבי תעלות מימן ניתנו ל-55.1% ו-42.6% מהחולים, בהתאמה. כל ההבדלים הללו היו מובהקים סטטיסטית ובתיאוריה, עשויים להיות קשורים עם סיכון מופחת לדימומים בקבוצת המטופלים בעידן Ticagrelor.

החולים בשתי תקופות הטיפול היו דומים בגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם והיסטוריית אירועים קרדיווסקולאריים או אירועים מוחיים, שיעורי הימצאות מחלה כלילית של שניים או שלושה עורקים ותרופות בעת השחרור (למעט מעכבי תעלות מימן).

נתוני מעקב לאחר שנה אחת היו זמינים כמעט עבור כל החולים, עם שיעור סיבוכים קליניים ואירועים מוחיים לאחר שנה אחת של 7.8% עם Ticagrelor ו-5.1% עם Clopidogrel.

באשר לתוצא הסיום העיקרי של דימומים, שהוגדר בצורה דומה בשתי תקופות הזמן, השיעורים עמדו על 2.7% עם Ticagrelor ו-1.2% עם Clopidogrel. החוקרים מציינים כי תועדו 13 ו-6 מקרים של דימום ממערכת העיכול, בהתאמה; תועדו ארבעה דימומים באתר הגישה עם Ticagrelor ומקרה אחד של דימום עם Clopidogrel; עם ארבעה מקרים של דימום תוך-גולגולתי בקבוצת הטיפול ב- Ticagrelor, ללא מקרים דומים בקבוצת הטיפול ב-Clopidogrel.

החוקרים כותבים כי בעוד שבתקופת הטיפול ב- Ticagrelor תועדו ארבעה מקרים של דימום תוך-גולגולתי, לא תועדו מקרים דומים בתקופה בה Clopidogrel היה הטיפול העיקרי במשלב טיפול נוגד-טסיות כפול. עם זאת, בניתוח שהתבסס על משטרי הטיפול שהחולים קיבלו בפועל, ללא תלות בהעדפות לפי ההנחיות, רק שלושה מקרי דימום אלו יוחסו לטיפול ב- Ticagrelor.

מתוך כנס ה-ESC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה