גריאטריה

התועלת של קולכיצין במניעת תסמונת PPS ופרפור פרוזדורים לאחר ניתוח (JAMA)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בקרב חולים לאחר ניתוח לבבי, טיפול בתר-ניתוחי בקולכיצין הביא להפחתת שיעורי ההיארעות של תסמונת PPS (Postpericardiotomy Syndrome), אך ללא הפחתת שיעור אירועי פרפור פרוזדורים או תפליט פריקרדיאלי/פלאורלי לאחר הניתוח.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תסמונת PPS, פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח ותפליטים לאחר ניתוח אחראיים לתחלואה מוגברת ועליה בהוצאות הרפואיות לאחר ניתוח לבבי. מאחד המחקרים בנושא עלה כי טיפול בקולכיצין לאחר ניתוח מונע סיבוכים אלו. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את היעילות והבטיחות של טיפול בתר-ניתוחי בקולכיצין להפחתת הסיכון לתסמונת PPS, פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח ותפליט פריקרדיאלי או פלאורלי לאחר ניתוח.

מדובר במחקר מבוקר-פלסבו, אקראי, כפל-סמיות, שכלל 360 מועמדים לניתוח לבבי מ-11 מרכזים באיטליה, בתקופה שבין מרץ 2012 ועד מרץ 2014. המחקר לא כלל חולים שאינם בקצב סינוס בעת הגיוס למחקר, מושתלי לב או חולים עם התוויות נגד לטיפול בקולכיצין. החולים חולקו באקראי לטיפול בפלסבו (180 חולים) או קולכיצין (במינון 0.5 מ”ג, פעמיים ביום, בחולים במשקל של 70 ק”ג ומעלה, או 0.5 מ”ג, פעם ביום באלו במשקל נמוך יותר; 180 חולים), החל מ-48-72 שעות לפני הניתוח ועד לחודש לאחר הניתוח.

התוצא העיקרי היה שיעורי PPS בתוך שלושה חודשים; תוצאי סיום משניים עיקריים כללו אירועי פרפור פרוזדורים לאחר הניתוח ואירועי תפליט פלאורלי או פריקרדיאלי.

מהתוצאות עולה כי שיעורי תוצא הסיום העיקרי עמדו על 19.4% מהחולים שטופלו בקולכיצין (35 חולים) ועל 29.4% מהמטופלים בפלסבו (53 חולים). לא תועדו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בתוצאי הסיום המשניים שכללו פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח (33.9% מהמטופלים בקולכיצין לעומת 41.7% מהמטופלים בפלסבו) או שיעורי תפליט פלאורלי/פריקרדיאלי לאחר ניתוח (57.2% לעומת 58.9%), אם כי תועדה ירידה בשיעורי פרפור פרוזדורים לאחר-ניתוח מניתוח נתונים מוגדר מראש תחת-טיפול (27% מהמטופלים בקולכיצין לעומת 41.2% מהמטופלים בפלסבו).

11.7% מהמטופלים בקבוצת הפלסבו פיתחו תופעות לוואי , זאת בהשוואה ל-20% מהמטופלים בקולכיצין (NNH=12), אך שיעורי הפסקת הטיפול היו דומים בשתי הקבוצות. לא דווח על אירועים חריגים חמורים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי הטיפול בקולכיצין מסייע בהפחתת הסיכון לתסמונת PPS לאחר ניתוח לבבי. עם זאת, הסיכון המוגבר לתופעות לוואי במערכת העיכול פוגעים בתועלת האפשרית של הטיפול במצבים אלו.

JAMA. Published online August 30, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה