גריאטריה

השוואה בין Apixaban ובין קומדין בטיפול בחולים עם פרפור פרוזדורים (Lancet)

בכתב העת Lancet פורסמו תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ל-Apixaban יתרונות בהשוואה לקומדין במגוון דרגות סיכון לאירועים מוחיים ודימומים, כפי שנקבע לפי המדדים המקובלים לניבוי סיבוכים אלו, ולכן, נראה כי מדדים אלו פחות רלבנטיים כאשר משמשים להתאמת טיפול ב- Apixaban , בהשוואה למצבים בהם שוקלים טיפול בקומדין.

מחקר ARISTOTLE (Apixaban for Reduction in Stroke and Other Thromboembolic Events in Atrial Fibrillation) מצא כי Apixaban עדיף על קומדין במניעת אירועים מוחיים או תסחיפים סיסטמיים, עם סיכון מופחת לדימומים ושיעורי תמותה נמוכים יותר. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את ההבדלים בתוצאות לפי מדדי CHADS (2), CHA(2)DS(2)VASc ו-HAS-BLED, המשמשים לניבוי הסיכון לאירועים מוחיים ודימומים.

ARISTOTLE היה מחקר כפל-סמיות, אקראי, שכלל כ-18,000 חולים עם פרפור פרוזדורים ב-39 מדינות. החולים חולקו באקראי לטיפול ב- Apixaban במינון 5 מ”ג, פעמיים ביום (9120 חולים) או קומדין (9081 חולים). התוצא העיקרי היה אירועים מוחיים או תסחיפים סיסטמיים. תוצא הבטיחות העיקרי היה דימומים מג’וריים.

מהתוצאות עולה כי טיפול ב- Apixaban הפחית משמעותית את שיעור האירועים המוחיים או תסחיפים סיסטמיים, ללא עדות להשפעה דיפרנציאלית לפי הסיכון לאירועים מוחיים (מדד CHADS(2) של 1, 2 או 3 ומעלה; או מדד CHA(2)DS(2)VASc של 1, 2, או 3 ומעלה) או דימומים (מדד HAS-BLED של 0-1, 2, או 3 ומעלה). בחולים שטופלו ב- Apixaban נרשם שיעור נמוך יותר של דימומים מג’וריים, בהשוואה למטופלים בקומדין, ללא הבדל בכלל קטגוריות הסיכון.

הירידה בסיכון היחסי לדימומים תוך-גולגולתיים נטתה להיות גדולה יותר בחולים עם מדד HAS-BLED של 3 ומעלה (יחס סיכון של 0.22), בהשוואה לאלו עם מדד של 0-1 (יחס סיכון של 0.66, p=0.0604).

מאחר ול- Apixaban יתרונות עקביים בהשוואה לקומדין בחולים ברמות סיכון שונות לאירועים מוחיים ודימומים לפי מדדי CHADS2, CHA2DS2VASc ו-HAS-BLED, ייתכן כי מדדים אלו פחות  רלבנטיים כאשר מבקשים להתאים טיפול ב- Apixaban. נדרש שיפור נוסף בריבוד הסיכונים, הן לאירועים מוחיים והן לדימומים, בעיקר בחולים עם פרפור פרוזדורים וסיכון נמוך לאירועים אלו.

Lancet. 2012 Oct

לידיעה ב-Pubmed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה