גריאטריה

התועלת של כדורי פולימר בטיפול בחולים עם אי-ספיקת לב ומחלת כליות (מתוך Heart Failure Congress)

בחולים עם אי-ספיקת לב מתקדמת והפרעה בתפקוד הכלייתי הנוטלים כל יום חפיסת כדורים המכילים פולימרים הקושרים אלקטרוליטים ונוזלים חל שיפור ניכר בתסמינים ובמצב התפקודי במהלך שמונה שבועות, כך עולה מתוצאות מחקר קטן שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-European Society of Cardiology Heart Failure Association.

החוקרים מדמים את המצב לשימוש בספוג ללכידת מים ובשל המבנה הכימי, הוא לוכד את הנתרן והאשלגן ומסלק אותם דרך הצואה.

בחולים עם אי-ספיקת לב מתקדמת נפוץ טיפול במשתנים, למרות חשש הנוגע לבטיחות הכלייתית של הטיפול. ייתכן ובחולים אלו ניתן להוסיף טיפול המביא לסילוק נוזלים, נתרן ואשלגן דרך מערכת העיכול, ובאופן זה ניתן יהיה להפחית את מינון הטיפול במשתנים, או לסייע לחולים עם עמידות למשתנים. CLP (Cross-Linked Polyelectrolyte) הוא פולימר שנבחן במחקר בשלב II.

מדגם המחקר כלל 113 חולים עם אי-ספיקת לב עם מדד NYHA של 3-4 ובסיכון גבוה לעומס נוזלים, אי-ספיקת כליות כרונית בדרגה 3-4 והתוויה ברורה למתן חסמי אלדוסטרון. כל החולים אושפזו בשל אי-ספיקת לב במהלך ששת החודשים האחרונים. הם חולקו באקראי לקבוצת פלסבו או קבוצת טיפול ב-CLP וכולם טופלו ב-Spironolactone במינון 25 מ”ג ליום, עם העלאת המינון ל-50 מ”ג ליום במידה הטיפול נסבל.

החוקרים מדווחים על שיפור עם טיפול ב-CLP במסגרת המחקר, כאשר בחלק מהמקרים השיפור היה משמעותי ובמקרים אחרים תוארה מגמת שיפור בלבד, כולל השפעה על המשקל, מדד NYHA, קוצר נשימה, מרחק הליכה לשש דקות ואיכות חיים.

החוקרים הופתעו לטובה מהממצאים לפיהם כל המדדים הקליניים והתפקודיים נטו לאותו כיוון . בנוסף, הם הופתעו לגלות כי לאחר שמונה שבועות לא היו הבדלים בין הקבוצות ברמות נתרן, אשלגן, סידן, מגנזיום, פוספור או ביקרבונט.

עם זאת, הם מציינים אזהרה אחת הנוגעת למתן CLP. כל ארבעת מקרי התמותה במחקר תועדו בקבוצת המטופלים ב-CLP והוגדרו כתמותה פתאומית במקרה אחד ואי-ספיקה לבבית וכשל כלייתי או רב-מערכתי במקרים האחרים. בחינת הנושא לא העלתה קשר סיבתי עם CLP באף אחד ממקרי התמותה. עם זאת, החוקרים מדגישים כי הממצאים מחייבים לנקוט משנה זהירות וניטור הטיפול.

תלונות של אי-נוחות בטנית וכאב היו נפוצות יותר בקבוצת המטופלים ב-CLP, ואלו ככל הנראה תופעות הלוואי החשובות של הטיפול החדש. החוקרים הסבירו כי התופעות נסבלו היטב ברובן וחלפו עצמונית, וכי סך הכל הטיפול נסבל היטב. לדבריהם, חולים מעטים סירבו להשתתף במחקר, זאת בשל המספר הרב של כדורים שהם נדרשים ליטול בכל יום וההיענות בשתי הקבוצות עלתה על 90%. חברת התרופות עובדת בימים אלו על פורמולה אחרת של התרופה, כך שהחולים לא יידרשו לנטילת כדורים רבים.

ירידה במשקל הייתה בולטת יותר משמעותית בקבוצת הטיפול ב-CLP בהשוואה לביקורות, הן לאחר שבוע והן לאחר שבועיים, מגמה שנותרה לאורך שמונה שבועות.

Heart Failure Congress 2012; May 21, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה