גריאטריה

אנטיגן פנאומוקוק בשתן תומך באבחנה של דלקת ריאות על-רקע זיהום פנאומוקוק (Arch Intern Med)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי בדיקות לנוכחות אנטיגן פנאומוקוק בשתן מסייעות בטיפול במבוגרים המאושפזים עקב דלקת ריאות הנרכשת בקהילה.

לדברי החוקרים, ההנחיות לטיפול בדלקת ריאות הנרכשת בקהילה תומכות בטיפול ראשוני באנטיביוטיקה רחבת-טווח, עם התאמת הטיפול במידה והבדיקות המיקרוביולוגיות מעידות על פתוגן ספציפי. הדיוק של בדיקות מיקרוביולוגיות סטנדרטיות מוגבלת ובמחקר בחנו החוקרים אם דגימה פשוטה של אנטיגן Pneumococcal C-polysaccharide antigen תסייע במקרים אלו.

החוקרים ערכו מחקר פרוספקטיבי שכלל את כל המבוגרים שאושפזו עקב דלקת ריאות הנרכשת בקהילה, במהלך תקופה של 12 חודשים. הם בחנו את מקומה של בדיקת אנטיגן של פנאומוקוק בשתן, מהימנות הבדיקה באבחנה אתיולוגית של דלקת ריאות על-רקע פנאומוקוק, והאפשרות להתאים את הטיפול האנטיביוטי בהתאם לממצאי הבדיקה.

החוקרים מדווחים על 474 מקרים של דלקת ריאות הנרכשת בקהילה ב-464 חולים. דלקת ריאות על-רקע סטרפטוקוק הינה הפתוגן האחראי ב-171 מקרים (36.1%), והאבחנה נקבעה על-סמך בדיקת אנטיגן בשתן בלבד ב-75 מקרים (43.8%). 69 חולים אובחנו עם דלקת ריאות הנרכשת בקהילה על-רקע פתוגן אחר שאינו פנאומוקוק.

סגוליות בדיקת האנטיגן בשתן עמדה על 96%, עם ערך מנבא חיובי בטווח בין 88.8%-96.5%. התוצאות הוביל לשינוי בטיפול לצמצום טווח הטיפול האנטיביוטי ב-41 מקרים. בכל המקרים חל ריפוי בדלקת הריאות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקה חיובית לאנטיגן פנאומקוק בשתן מסייעת בטיפול בחולים עם דלקת ריאות הנרכשת בקהילה. כאשר הבדיקה חיובית, ניתן להתאים את הטיפול האנטיביוטי עם תוצאות קליניות טובות.  החוקרים קובעים כי למרות שהבדיקה אינה מהווה תחליף לבדיקות מיקרוביולוגיות מסורתיות, היא בהחלט עשויה לסייע במקרים אלו.

Arch Intern Med 2011; 171: 166-72

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה