גנטיקה

התנהגות אובדנית נוטה לעבור מהורים לילדיהם (JAMA Psychiatry)

בקרב ילדים להורים עם היסטוריה של ניסיון אובדני תועדה עליה של כמעט פי חמש בסיכון לניסיון אובדני בעצמם, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת JAMA Psychiatry.

מתוצאות המחקר עולה השפעה ישירה של ניסיון אובדני של אחד ההורים על ניסיון אובדני של ילדיהם, גם לאחר שלקחו בחשבון היסטוריה של ניסיון אובדני קודם של הילד והעברה משפחתית של הפרעות במצב הרוח.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניסיונות אובדניים הם מנבאים משמעותיים לאובדנות, גורם חשוב לתמותה במתבגרים. הם מוסיפים כי ניסיונות אובדניים הם מאוד משפחתיים אך המנגנגונים של העברה משפחתית אינם ברורים. הבנה טובה יותר של מנגננונים אלו עשויה לסייע בזיהוי יעדים אפשריים למניעה.

במחקר הפרוספקטיבי שנערך בין יולי 1997 ועד יוני 2012 נכללו 701 ילדים בגילאי 10-50 שנים ל-334 הורים עם הפרעות במצב הרוח, מהם 191 עם היסטוריה של ניסיון אובדני. הילדים היו במעקב במשך ממוצע של 5.6 שנים, וההורים היו במעקב גם כן.

מבין 701 היחדים, 44 דיווחו על ניסיון אובדני לפני ההשתתפות במחקר (6.3%) ו-29 ילדים (4.1%) ערכו ניסיון אובדני במהלך תקופת המעקב.

מניתוח רב-משתנים עלה כי ניסיון אובדני של אחד ההורים הינו גורם מנבא לניסיון אובדני של הילד (יחס סיכויים של 4.79), גם לאחר תקנון למשתנים אחרים, כולל היסטוריה של הפרעת מצב רוח (יחס סיכויים של 4.20), היסטוריה של ניסיון אובדניקודם (יחס סיכויים של 5.69) והפרעת מצב רוח לפני הניסיון האובדני (יחס סיכויים של 11.32).

החוקרים מדווחים כי הממצאים עולים בקנה אחד עם מחקרים אחרים שהדגימו השפעה ישירה לניסיון אובדני של אחד ההורים על ניסיון אובדני של ילדיהם. הנתונים מעידים על השפעה משמעותית של הפרעת מצב רוח בילד בכל נקודת זמן ועל התנהגות אגרסיבית אימפולסיבית כגורם המקדים הפרעת מצב רוח.

ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות הערכה והתערבות מוקדמים במשפחות של הורים עם הפרעת מצב רוח והיסטוריה של ניסיונות אובדניים.

JAMA Psychiatry. Published online December 30, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה