גנטיקה

מסתם ותין דו-צניפי מעלה סיכון לדיסקציה של אבי העורקים (JAMA)

מום הלב המולד הנפוץ ביותר, מסתם ותין דו-צניפי, מלווה בעליה משמעותית בסיכון ארוך הטווח לדיסקציה של אבי העורקים, אך אינו פוגע בשיעורי ההישרדות בטווח הארוך, כך עולה ממחקר חדש, שתוצאותיו פורסמו במהדורת 14 בספטמבר של כתב העת Journal of the American Medical Association.

מהמחקר הגדול ביותר שנערך בנושא עד כה, עולה כי הסיכון לדיסקציה של אבי העורקים בחולים עם מסתם ותין דו-צניפי גבוה בשיעור של כפי שמונה, בהשוואה לסיכון באוכלוסיה הכללית, אך ההיארעות האבסולוטית של דיסקציה של אבי העורקים עודנה נמוכה מאוד.

מדגם המחקר כלל 416 חולים שאובחנו עם מסתם ותין דו-צניפי, כפי שנקבע לפי בדיקות אקו-לב שנערכו בין השנים 1980-1999. בתחילת המחקר, אי-ספיקה של מסתם הותין אובחנה ב-59% מהחולים, ב-7% היה ידוע על קוארקטציה של אבי העורקים וב-13% היה ידוע על מומי לב מולדים נלווים.

במהלך מעקב ממוצע של 16 שנים, תועדו שני מקרים של דיסקציה של אבי העורקים, עם היארעות של 3.1 ל-10,000 שנות-מטופל יחס סיכון מתוקן לגיל של 8.4 (p=0.003) בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. עוד אובחנו שני מקרים נוספים של דיסקציה של אבי העורקים בחולים עם מסתם ותין דו-צניפי שלא היה מאובחן, כך שההיארעות הכוללת של דיסקציה של אבי העורקים בחולים עם מסתם ותין דו-צניפי עמדה על 1.5 ל-10,000. מחקרים קודמים העריכו כי ההיארעות באוכלוסיה הכללית של דיסקציה של אבי העורקים נעה בין 0.2 ל-0.31 מקרים ל-10,000 שנות-מטופל.

מבין 59 מקרי תמותה במהלך המחקר, 28 היו על-רקע לבבי, כולל שלושה מקרי תמותה עקב הפרעה בתפקוד מסתם הותין ושני מקרים עקב זיהום מסתם הותין. שיעורי ההישרדות לאחר 25 שנים (80%) היו דומים לאלו של האוכלוסייה הכללית. מבין 416 חולים במדגם, 49 עברו ניתוח של אבי העורקים החזי, כולל 36 תיקונים אלקטיביים של מפרצת אבי העורקים. קוטר אבי עורקים בסיסי של מעל 40 מ”מ והחלפת מסתם ותין הינם גורמים מנבאים בלתי-תלויים לתיקון אלקטיבי של מפרצת אבי העורקים.

השכיחות הנמוכה יחסית של סיבוכי אבי העורקים מעידה כי בחולים עם מסתם ותין דו-צניפי המצב אינו דומה לזה של חולים עם תסמונת מרפאן, כפי שהוצע בעבר.

החוקרים זיהו גם תתי-קבוצות של חולים בסיכון גבוה יותר, אחריהם יש לעקוב לאבחון התפתחות מפרצת של אבי העורקים. גברים היוו עד 69% מהחולים עם מסתם ותין דו-צניפי, ו-77% מהחולים עם אירוע אאורטלי במהלך המעקב. היארעות דיסקציה בחולים שאובחנו עם מסתם ותין דו-צניפי בגיל 50 ולאחריו עמדה על 17.4 ל-10,000 שנות-מטופל. החוקרים מדווחים על 44.9 אירועי דיסקציה ל-10,000 שנות-מטופל בחולה עם מפרצת של אבי העורקים בתחילת המחקר. לא תועדו אירועי דיסקציה בחולים עם קוטר בסיסי של אבי העורקים של פחות מ-45 מ”מ, או באלו עם תפקוד תקין של מסתם הותין.

אך בקבוצת חולים עם מסתם ותין דו-צניפי, ללא דיסקציה או בנוכחות דיסקציה מינימאלית של אבי העורקים, הסיכון לדיסקציה נמוך מאוד. לאחר שבחנו את הנתונים אודות כלל קבוצת החולים עם מסתם ותין דו-צניפי, החוקרים קובעים כי על הרופא המטפל להבין כי הפרוגנוזה של חולים אלו טובה מאוד.

JAMA 2011; 306:1104-1112

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה