כירורגיה כללית

פתוגן מחלת שריטת החתול מקושר לעלייה בסיכון לפסיכוזה (Frontiers in Psychiatry)

מחקר חדש מספק ראיות גוברות לכך ש-Bartonella spp, קבוצה של חיידקים הנישאים על ידי וקטורים, עשויים למלא תפקיד בהפרעות נפשיות

חוקרים מצאו כי מטופלים שאובחנו עם סכיזופרניה או הפרעה פסיכוטית אחרת היו בעלי סיכוי גבוה פי שלושה להיות עם DNA של Bartonella spp בדם שלהם מאשר מבוגרים ללא הפרעות אלה. Bartonella spp הם קבוצה של חיידקים הנישאים על ידי וקטורים, לרוב על ידי נשיכות ושריטות של בעלי חיים. ידועים לפחות 45 מיני ברטונלה, 18 מהם יכולים להדביק בני אדם. המחקר פורסם ב-Frontiers in Psychiatry.

כדי לקבוע אם חשיפה או זיהום בברטונלה קשורים לפסיכוזה, החוקרים ניתחו דגימות דם מ-116 אנשים לנוכחות DNA של ברטונלה ונוגדנים ספציפיים לברטונלה. במחקר נמצאו הבדלים משמעותיים בנוכחות DNA של ברטונלה בדם בין מבוגרים עם פסיכוזה לבין קבוצת הביקורת (43% לעומת 14%).

זהו המחקר השני של אותם חוקרים שמזהה ברטונלה בדם של מטופלים עם פסיכוזה. במחקר שנערך בשנת 2020, נמצא DNA של ברטונלה ב-65% מהמטופלים עם סכיזופרניה לעומת 8% בלבד בקבוצת הביקורת הבריאה.

אחד מן החוקרים מציין כי התוצאות מעידות על כך שחשיפה לברטונלה נפוצה באוכלוסייה הכללית וכי הסתמכות על תוצאות בדיקות סרולוגיות בלבד עלולה להיות מטעה. מגבלה של המחקר היא שלא בוצע גידול חיידקים ל-Bartonella, ולכן לא ניתן היה לאשר זיהום חיידקי בר קיימא.

לפי עורכי המחקר, אם מחקרים עתידיים יתמכו בקשר בין בקטרמיה של ברטונלה לפסיכוזה, ייתכן שיתחילו ניסויים בטיפול אנטימיקרוביאלי מכוון ל-Bartonella כדי לבדוק אם הטיפול משפר את ההתנהגות הפסיכוטית.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה