כירורגיה כללית

האם ניקוי המעיים לפני ניתוח מעלה את שיעור הסיבוכים ?

ניקיון מעיים כהכנה לקראת ניתוח קולו-רקטלי מעלה ולא מוריד את הסיכויים לזיהום ולדליפה על פי ממצאים, שהוצגו בפגישה השנתית של American Society of Colon and Rectal Surgeons.

השימוש הרוטיני בהכנת מעיים מכאנית אינה מומלצת לדעת החוקרים. החוקרים חיפשו ב- 3 מאגרי נתונים בינלאומיים של ספרות רפואית וזיהו 11 מחקרים, שנעשו בנובמבר 2005 וכללו 2275 חולים. כל המחקרים היו רנדומלים וכללו חולים שעברו ניתוח קולו-רקטלי. המחקרים השוו בין הכנת מעיים מכאנית לחוסר הכנה של המעיים לניתוח.

המחשבה הייתה, שניקוי מעיים לפני הניתוח תוריד את הסיכון לזיהום וסיבוכים אחרים כגון דליפה, אך הממצאים הראו שיש יותר דליפה אם עושים הכנה של המעיים לפני הניתוח.

החוקרים ביצעו מטה אנליזה של המחקרים הנ”ל. בניגוד לציפיות, התוצאות מצאו, ששימוש בהכנה מכאנית של המעיים מעלה משמעותית את הסיכון של דליפה ולזיהום פצע. הסיכון הכללי לדליפה אנסטומוטית היה גדול ב-64% והסיכון לזיהום פצע היה גבוה ב-38% בקרב חולים, שעברו הכנה של המעיים לניתוח.

4.5% מהחולים, שעברו הכנה של המעיים לפני הניתוח, סבלו מדליפה של אנסטומוזות בהשוואה ל-2.7% מהחולים, שלא עברו שום הכנה. בדומה לכך, 9.6% מהחולים, שעברו הכנה של המעיים סבלו מזיהום של פצע בהשוואה ל-6.7% מהחולים שלא עברו הכנה.

כמו כן היה טרנד לשיעורים גבוהים יותר של תמותה, עם 1.3% תמותה בקרב אלה, שעברו הכנה של המעיים לעומת 0.5% בקרב אלה שלא עברו הכנה, אך ממצאים אלה לא היו משמעותיים סטטיסטית.

החוקרים אמרו, שלא ברור מדוע ניקוי של המעיים לפני הניתוח גורם לשיעורי זיהום ודליפה יותר גדולים. סיבה אחת, שיכולה להיות היא, שפוגעים במיקרו סירקולציה של אספקת הדם בקיר המעיים.

ג’וזף קפריני, פרופסור באוניברסיטת Northwestern אמר למדסקייפ שהממצאים הם בניגוד למה שאנו מרגישים, אך המדע אומר שזה יותר מסוכן לנקות את המעי מאשר לא לנקותו. מי שהולך אחר המדע צריך לבחון היטב ממצאים אלה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה