מחקר חדש מאיכילוב מצא כי דיאטת הרזייה עשירה בחלבון יכולה להפוך את הבטן שלנו לשטוחה יותר ולהפחית את הסיכון למחלות לב/ מאמר אורח מאת ד”ר ברוריה טל

מחקר חדש מאיכילוב מצא כי דיאטת הרזייה עשירה בחלבון גבינות של שבועות 5%, יוגורטים, ביצים, דגים, עוף, יכולה להפוך את הבטן שלנו לשטוחה יותר ולהפחית את הסיכון למחלות לב.

ד”ר ברוריה טל, דיאטנית קלינית ומובילת חקר התזונה במרכז סגול להשמנה מטבולית במכון האנדוקריני כאן בבית החולים איכילוב, מסבירה: ?השמנה בטנית גורמת לכלי הדם להיות יותר קשוחים, מידת גמישות כלי הדם היא אחד הפרמטרים שיכולים לנבא את מידת האיום של מחלת לב עתידית. הגמשת כלי הדם בסיוע מזונות מומלצים, יכולה להפחית את מידת הסיכון להתפתחות מחלת לב בהשמנה הבטנית.

במחקר בדקנו את השפעת דיאטת הרזייה על הפחתת שומן בטני ועל גמישות כלי הדם בתהליך הרזייה של השמנה מטבולית (השמנה בטנית).  בתום שנה של דיאטת ההרזייה ירדו משתתפי המחקר ב- 9.4% ממשקלם ובמקביל, בעיבוד תזונתי ממוחשב, מצאנו קשר בין כמות החלבון, שומן רווי, אבץ וניאצין שצרכו המשתתפים בדיאטה לבין שיפור גמישות כלי הדם.

גם לאבץ וגם לניאצין תכונות המשתתפות בהרחבת והגמשת כלי הדם. התורמים העיקריים לצריכת אבץ בדיאטה היו פיצוחים ללא מלח, ואילו בשר העוף והדגים היו התורמים העיקריים של ניאצין. על פי תוצאות המחקר הגענו למסקנה כי דיאטת הרזייה המכילה מזונות חלבוניים לפחות שלוש פעמים ביום (בתנאי שתפקודי כליה תקינים), ירקות בארוחות לפחות פעמיים ביום, בין הארוחות פירות עד שניים ליום, ופיצוחים ללא מלח בין הארוחות יחד עם הפירות, יכולה להרחיק את איום מחלת הלב המלווה השמנה בטנית.
חג שבועות שמתאפיין במאכלים חלבוניים, חלביים, יכול להשתלב במסגרת תזונה עשירה בחלבון, שנמצאה כמפחיתה את ייצור השומן הבטני.

העדיפו בשבועות מוצרי חלב עד 5%, גבינות קשות עד 9%. במידה ובמתכון מופיע שמנת מתוקה העדיפו את זו עם אחוזי השומן הנמוכים שבמבחר.

במאפים החליפו את הקמח הרגיל בקמח שקדים במידה ואפשרי, הוא מכיל יותר חלבון מקמח רגיל ופחות פחמימות. שלבו בכל מאכל, מאפה חלבי גם ירקות, עשבי תיבול, כדי לדלל את הקלוריות של המאפה ולהגדיל את צריכת נוגדי החמצון שבירקות?.

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן