גסטרואנטרולוגיה

טיפול בסטרואידים מעלה את הסיכון לדלף מהשקה של מעי גס ורקטום (Arch Surg)

חוקרים מהולנד מדווחים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Archives of Surgery כי טיפול בסטרואידים מעלה את הסיכון לדלף מהשקה בין המעי הגס והרקטום, כאשר הממצאים תקפים לחולים הנוטלים את הטיפול לאורך תקופה ארוכה או במקרים בהם הטיפול ניתן סביב הניתוח בשל הפרעה בתפקוד הריאתי.

החוקרים ממליצים לשקול סטומה במקרים בהם הניתוח מבוצע בחולים תחת טיפול כרוני בסטרואידים.

במחקר הפרוספקטיבי שכלל 259 משתתפים שעברו מכל סיבה כריתה לא-דחופה של המעי הגס השמאלי או הרקטום (למעט רביזיה של השקה), 19 חולים (7.3%) פיתחו דלף קליני מההשקה.

הדלף אירע ב-5% מהחולים שלא נטלו סטרואידים, 19% מאלו שנטלו את הטיפול סביב הניתוח (p=0.001) ו-50% מאלו שנטלו את הטיפול לאורך תקופה ארוכה (p=0.002).

מחלת ריאות זוהתה כגורם סיכון משמעותי לדלף מההשקה, עם עליה בשיעורי ההיארעות מ-5% ל-23% בחולים ללא מחלות ריאה (p=0.002).

מניתוח רב-משתנים עולה כי טיפול בתר-ניתוחי בסטרואידים לווה בעליה של פי 27 בסיכון לדלף מההשקה. עם זאת, לאור מספר המקרים הנמוך, החוקרים חישבו מחדש את הסיכוי לשתי אוכלוסיות החולים אלו תחת טיפול ארוך-טווח בסטרואידים ואלו שטופלו בסטרואידים סביב תקופת הניתוח ומצאו עליה של פי שבע בסיכון.

באופן לא מפתיע, שיעורי התמותה היו גבוהים יותר משמעותית בחולים עם דלף מההשקה, בהשוואה לאלו ללא דלף מההשקה (15.8% לעומת 2.5%, p=0.02).

החוקרים מציינים במאמרם כי סטומה הינה אפשרות טובה להפחתת הסיכון לדלף מההשקה בחולים עם דלף חוץ-פריטונאלי, שלעיתים קרובות עוברים טיפול קרינתי לפני הניתוח ו-TME (Total Mesorectal Excision).

לאור העלייה בהיארעות דלף מההשקה בחולים תחת טיפול ארוך-טווח בסטרואידים ובחולים שנטלו את הטיפול בשל מחלת ריאות סביב תקופת הניתוח, החוקרים ממליצים על סטומה להגנה על חולים אלו, ובמקרים של טיפול כרוני בסטרואידים, יש לשקול פרוצדורת הרטמן להימנע מהתחלואה והתמותה המוגברת על-רקע דלף מההשקה.

Arch Surg 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה