גסטרואנטרולוגיה

מקומו של הטיפול באבץ בלבד בילדים עם שלשול חד (J Pediatr)

מחקר אקראי ומבוקר מאשר את התועלת של אבץ בילדים עם מחלת שלשולים חדה, ומהתוצאות עולה כי אין תועלת אמיתית למתן תוספים נוספים של וויטמין A ושילוב של מיקרו-נוטריינטים. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Journal of Pediatrics.

החוקרים השוו את היעילות של אבץ, וויטמין D ותוספי מיקרו-נוטריינטים ב-167 ילדים, בגילאי 6-24 חודשים, שאושפזו בשל שלשול מיימי חד והתייבשות קלה בתקופה שבין מרץ 1999 ועד מאי 2001.

המשתתפים חולקו באקראי לטיפול באבץ עם פלסבו (קבוצה 1; 41 חולים), אבץ בשילוב עם מיקרו-נוטריינטים אחרים ועם וויטמין A (קבוצה 2; 39 חולים) , אבץ עם וויטמין A (קבוצה 3; 44 חולים) או פלסבו (קבוצה 4, 43 חולים) בשילוב עם תמיסת נוזלים פומית.

המינון היומי של אבץ היה 20 מ”ג. שילוב מיקרו-נוטריינטים היומי כלל אבץ (20 מ”ג), ברזל (10 מ”ג), נחושת (2 מ”ג), סלניום (40 מ”ג), וויטמין B12 (1.4 מ”ג) וחומצה פולית (100 מ”ג). וויטמין A ניתן בעת האשפוז בהתאם להנחיות המקובלות (גיל מתחת לשנה אחת, 100,000 IU; גיל מעל שנה, 200,000 IU).

החוקרים מדווחים כי כל הילדים טופלו בהצלחה בתמיסת נוזלים פומית; אף אחד לא נזקק לטיפול תוך-ורידי בנוזלים או פיתח סיבוך כלשהו במהלך תקופת המחקר.

בהשוואה לפלסבו, בילדים בשלוש הקבוצות שטופלו בתוספי מזון נרשמה ירידה מובהקת סטטיסטית בתוצאים העיקריים של המחקר: משך ונפח השלשולים, וצריכת תמיסת נוזלים פומית.

אחוז הילדים שהחלימו בתוך חמישה ימים היה 93%, 100% ו-98%, בקבוצה 1, 2 ו-3, בהשוואה ל-68% בקבוצת הפלסבו. משך השלשולים לאחר התחלת הטיפול היה 64 שעות בקבוצה 1 ו-2, 59 שעות בקבוצה 3 ו-88 שעות בקבוצה 4.

הירידה הגדולה ביותר במדדים וההחלמה המהירה ביותר תועדה בקבוצה 2 (אבץ עם תוספי מיקרו-נוטריינטים/וויטמין A) וקבוצה 3 (אבץ עם וויטמין A), בהתאמה. עם זאת, ההבדל בין הקבוצות לא היה מובהק סטטיסטית.

ההבדל בשיעורי ההחלמה היה מובהק סטטיסטית בין קבוצות הטיפול וקבוצת הפלסבו, אך לא בין קבוצות הטיפול השונות בתוספי מזון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המחקר תומך במתן תוספי אבץ כתוספת לטיפול בילדים עם שלשול חד.

J Pediatr. Published online May 18, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה