גסטרואנטרולוגיה

האם לתרופות ממשפחת PPI השפעה על פעילות אספירין בחולים לאחר אוטם לבבי? (BMJ)

ממחקר תצפיתי חדש עולה כי בחולים המטופלים באספירין במינון-נמוך לאחר אוטם לבבי ראשון, הטיפול בתרופות ממשפחת PPI (Proton Pump Inhibitors) מלווה בסיכון מוגבר להישנות אירועים קרדיווסקולאריים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נהוג לטפל בחולים ששוחררו לאחר אוטם לבבי באספירין במינון נמוך, מאחר שהוכח כי טיפול זה מפחית את הסיכון להישנות אירועים. בשל סיכון מוגבר לדימומים ממערכת העיכול בעקבות טיפול בנוגדי-טסיות, מומלץ מתן טיפול בסותרי-חומצה, דוגמת תרופות ממשפחת PPI, בחולים עם גורמים אחרים המעלים את הסיכון לדימום ממערכת העיכול. יש עדויות לפיהן PPI מפחיתים את ההשפעה של אספירין במינון נמוך, עם זאת, הנתונים בנושא שנויים במחלוקת.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להשוות את התוצאות בחולים לאחר אוטם לבבי, שטופלו באספירין, בהתאם להרגלי השימוש בתרופות ממשפחת PPI. הם אספו נתונים ממאגרי נתונים מדנמרק, במטרה להרכיב מדגם של חולים מעל גיל 30, ששוחררו מבית החולים לאחר אוטם לבבי ראשון בין השנים 1997 ו-2006, ונטלו אספירין במינון נמוך. המשתתפים סווגו בהתאם להרגלי נטילת תרופות ממשפחת PPI: אלו שנטלו קלופידוגרל לא נכללו במחקר. חולים שנטלו אנטגוניסטים לקולטן H2 שימוש כקבוצת ביקורת פעילה. התוצא העיקרי של המחקר היה מדד משולב של תמותה מסיבות קרדיווסקולאריות ואשפוזים חוזרים לבתי החולים בשל אוטם לבבי או שבץ מוחי.

מדגם המחקר כלל 97,499 חולים שאושפזו עם אוטם לבבי ראשון במהלך תקופת המחקר, מתוכם, 19,925 מילאו מרשם לטיפול באספירין בתוך 30 ימים מהשחרור והתאימו לקריטריוני המחקר. כ-21% מהמשתתפים מילאו אחר מרשם לטיפול בתרופות ממשפחת PPI במהלך השנה העוקבת ו-3.3% נטלו אנטגוניסטים לקולטן H2. אלו שנטלו PPI נטו להיות מבוגרים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של נשים, קיבלו טיפול רפואי אינטנסיבי יותר וסבלו מיותר מחלות רקע, בהשוואה לאלו שלא נטלו PPI. במהלך תקופת המעקב, 3,366 משתתפים (16.9%) אובחנו עם הישנות אירוע קרדיווסקולארי. בהשוואה לאלו שלא נטלו PPI, אלו שנטלו תרופות אלו היו בסיכון גבוה יותר להישנות, עם יחס סיכון של 1.46 (p<0.001). במודל מתוקנן בו התאימו החוקרים ביחס 1:1 את החולים לביקורות, יחס הסיכון עמד על 1.61 (P<0.001). מניתוח הממצאים עולה כי אין עליה בסיכון בעקבות נטילת תרופות ממשפחת אנטגוניסטים לקולטן H2 (יחס סיכון של 1.04, p=0.78).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים הנוטלים אספירין במינון נמוך לאחר אוטם לבבי ראשון, נטילת PPI מלווה בסיכון מוגבר להישנות אירועים קרדיווסקולאריים. הם דנים במנגנונים האפשריים להשפעה זו ובערפלנים אפשריים, כולל הרגלי עישון, מדד מסת הגוף ורמת שומנים בדם. בסיכומו של דבר, החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה להמשיך ולבחון את האינטראקציה האפשרית בין הטיפולים התרופתיים.

BMJ 2011; 342: d2690

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה