גסטרואנטרולוגיה

דיכוי הפרשת חומצת קיבה קשור לעליה יחסית בכמות אירועי ריפלוקס לא חומצי (מתוך Chest)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת פברואר של Chest, עולה כי סימפטומי צרבת הנמשכים גם תחת טיפול ב-PPI (מעכבי משאבת פרוטונים) באינדיקציה של ריפלוקס קיבה- ושט (gastroesophageal reflux) יכול להיות מוסבר על ידי עליה יחסית באירועי ריפלוקס לא חומציים.

לדברי החוקרים, ריפלוקס לא חומצי במהלך השינה לא הוערך. ההשערה היא, שריפלוקס לא חומצי במהלך השינה יכול לגרום לחשיפה מוקוזלית ממושכת למלחי מרה ולאנזימי לבלב ובכך להעלות את הסיכון לאספירציה פולמונרית.

במחקר השתתפו 15 מטופלים עם צרבת, אשר חולקו לקבל מינון של 40 mg esomeprazole או פלצבו לשבוע בצורה רנדומאלית

לאחר שבוע של טיפול, המטופלים בילו לילה במעבדת החוקרים, שם עברו ניטור PH וניטור תנגודת תוך לומינלית רב ערוצית (multichannel intraluminal impedance) במהלך השינה. לפני השינה, המטופלים אכלו פיצה, בראוניז ומיץ ענבים בכדי להעלות את הסבירות לריפלוקס.

טיפול ב- esomeprazoleהוריד את שיעור אפיזודות הריפלוקס במחצית (מ-73 ל-39 פר לילה), אך מספר אירועי הריפלוקס הלא חומציים עלה מ-6 ל-27.

בנוסף, הריפלוקס יכול לגרום לעוררות, שבעצם מגנה על הושט על ידי עליה בהפרשת רוק ובבליעה. רוב אירועי הריפלוקס, חומצי או לא חומצי, גרמו לתגובת עוררות תוך 2 דקות.

לסיכום, העובדה, שהושט מגיב בצורה דומה לריפלוקס חומצי ולא חומצי, מצביעה על כך שאין סיכון מוגבר לנזק לושט. מצד שני, העלייה היחסית באירועי ריפלוקס לא חומציים יכולה להסביר את הימשכות הסימפטומים בחלק מהמטופלים הנמצאים תחת טיפול ב-PPI.

Chest 2007;131:460-465

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה