גסטרואנטרולוגיה

האם ניתוח אנדוסקופי הוא טיפול הולם באדנומה ספורדית המופיעה בחולי UC ? (מתוך Gut)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של Gut, עולה כי ניתוח אנדוסקופי הוא טיפול הולם ומתאים באדנומות ספורדיות הקורות בחולי UC (ulcerative colitis).

ניתן להסיר אדנומה ספורדית בעזרת פוליפקטומיה, בעוד שניאופלזיה הקשורה לקוליטיס יש להוריד בעזרת פרוקטולקטומיה. זה אומר, שבאופן תיאורטי ניתן להימנע מפרוקטולקטומיות בלתי רצויות.

החוקרים בדקו אם ניתוח אנדוסקופי של אדנומה ב-UC באמת מהווה טיפול מתאים או שמא פרוקטולקטומיה היא הכרחית.

ב-87 מתוך 148 חולים האדנומה הוסרה לחלוטין  על ידי אנדוסקופ. לא התפתחו ניאופלזיות נוספות ב-83 מתוך 87 חולים אלה לאחר תקופת מעקב ממוצעת של 53 חודש.

4 מתוך 87 החולים, שטופלו בעזרת אנדוסקופ, פיתחו ניאופלזיה תוך אפיליאלית ב-grade נמוך במהלך תקופת המעקב, אך לזיות אלה היו ממוקמות במקום אחר בקולון. 2 מחולים אלה פיתחו לאחר מכן אדנוקרצינומה הקשורה לקוליטיס, אך נשארו חופשיים מהישנות ומגרורות למשך 17 ו-83 חודש בהתאמה, לאחר שעברו פרוקטולקטומיה.

בקרב ה-60 חולים, שלא עברו טיפול אנדוסקופי, 31 לא פיתחו ניאפולזיות נוספות במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 87 חודש. בניגוד לכך, 29 מהחולים (48.3%) פיתחו ניאופלזיה הקשורה ל-UC באותו סגמנט של הקולון, שקודם לכן הכיל את האדנומה.

19 מתוך 20 חולים עם ניאופלזיה הקשורה ל-UC, שעברו פרוקטולקטומיה, נשארו חופשיים מגידול למשך שאר תקופת המעקב (בממוצע 97 חודש). חולה אחד עם ניאופלזיה תוך אפיתליאלית ב-grade גבוה מת 46 חודש לאחר ניתוח (בדגימה מהניתוח אובחנה קרצינומה קולו-רקטלית).

9 חולים עם קרצינומה הקשורה לקוליטיס, שאובחנה בעזרת האנדוסקופ, נשארו חופשיים מהישנות ומגרורות במהלך תקופת המעקב.

לדברי החוקרים, התוצאות שלהם מבוססות על מספר גדול של חולים עם אדנומה בשל UC ועל תקופת מעקב ארוכה יחסית (ממוצע של 6 שנים) עם בדיקות וביופסיות אנדוסקופיות. הממצאים מראים כי ניתוח אנדוסקופי של אדנומות אלה מהווה טיפול הולם, ושפרוקטולקטומיה יכול להישקל כטיפול ביתר בחולים אלה.

Gut 2006;55:1151-1155 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה