גסטרואנטרולוגיה

זנים אלימים של הפטיטיס B יכולים לגרום לנזק כבדי מוגבר בחולי המודיאליזה

חולים המטופלים בהמודיאליזה עלולים לחלות בזנים אלימים של הפטיטיס B (HBV), ככל הנראה עקב מערכת החיסון הלקויה שלהם, מדווחים חוקרים יפניים.

בחולים עם מחלת כלייה סופנית (end stage renal disease) העוברים המודיאליזה מופיעים שינויים בתגובה החיסונית התאית הפוגעים ביכולת ההתמודדות שלהם עם HBV ובתגובתם לחיסון כנגד הוירוס.

החוקרים העריכו 5 חולי דיאליזה שחלו בהפטיטיס חריפה מסוג B. הם השתמשו בצביעות אימוניות כדי לקבוע את הגנוטיפ של הוירוס, מוטציות, רמות DNA וירלי, חומרת מחלה והיסטולוגיה של הכבד.

בכל חמשת החולים הופיע גנוטיפ C של האנטיגן HbsAg, מוטציית G-to-C בקודון עצירה בנוקלאוטיד 1896, מוטציית A-to-T בנוקלאוטיד 1762 ו- G-to-A בנוקלאוטיד 1764. ב- 4 חולים עם HBV פולמיננטי הופיעו רמות מדידות של הפטיטיס C (HCV), לעומתם בחולה שסבל ממחלה חריפה חמורה לא הופיעו רמות מדידות של HCV. 

החולים שסבלו ממחלה פולמיננטית מתו ואילו החולה עם מחלה חריפה חמורה שרד. רמות DNA וירלי ירדו ב- 10% כל שבוע בכל חמשת החולים.

כמות תאי כבד שעברו אפופטוזיס היתה מוגבלת ולא היתה התאמה בין מחלה פולמיננטית לבין כמות השינויים ההיסטופתולוגיים שהיו קיימים מלכתחילה. אולם היתה התאמה בין סופראינפקצייה חריפה ב- HBV לבין אלימינציה של HCV ולתמותה מוגברת.

החוקרים אומרים כי מחקר זה מאפשר לבחון את הקשר בין דינמיקות וירליות לבין הפגיעה הכבדית. “זני HBV מסויימים יכולים להגביר את האפופטוזיס של תאי הכבד המתווך במנגנון אימוני וקשור במהלך פולמיננטי של המחלה”, הם מוסיפים.

J Gastroenterol 2003;38:968-976

לידיעה ב- Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה