משפחה

עדויות מעטות על יעילות הטיפול המשולב בחולי מחלת מעי דלקתית (annual Crohn’s & Colitis Congress)

מעי
ישנן מעט מאוד עדויות שתומכות בטיפול מכוון מטרה כפול בחולים עם מחלת מעי דלקתית (IBD) חמורה

בקונגרס השנתי של קרוהן וקוליטיס נאמר כי ישנן מעט מאוד עדויות שתומכות בטיפול מכוון מטרה כפול בחולים עם מחלת מעי דלקתית (IBD) חמורה. כמו כן, יהיה קשה להשיג עדויות נוספות בנושא. טיפול ממוקד כפול מורכב ממתן תרופות מקבוצות חומרים שונות, כגון שימוש ב-anti-TNF ומעכבי IL-12/23, והוא ניתן לרוב למטופלים עם מחלה קשה למניעת סיבוכים כגון פיסטולות, היצרות או כאבי בטן כרוניים, מטופלים עם תגובות לא שלמות לטיפול יחיד, מטופלים עם פנוטיפ ייחודי שעשוי להגיב לטיפול כפול ועוד. עם זאת, מעט מאוד מחקרים בחנו שילובים מסוג זה, וגם בעתיד לא צפויים מחקרים רבים בנושא בשל עלויות גבוהות, סיכונים והצורך בשיתוף פעולה בין חברות תרופות שונות.

נתונים מאחד המחקרים הבודדים שחקרו את הטיפול הממוקד הכפול ב-IBD הוצגו בשבוע הגסטרואנטרולוגיה האירופי המאוחד בשנת 2022. המחקר שכלל 214 מטופלים עם קוליטיס כיבית (UC) בינונית עד חמורה שלא טופלו בנוגדיTNF  או נוגדי IL-23 בחן טיפול אינדוקציה עם שילוב של מעכב IL-23, Guselkumab (Tremfya, Janssen) והנוגדן המונוקלונלי anti-TNF, Golimumab (Simponi Aria, Janssen), ולאחר מכן טיפול תחזוקה ב-Guselkumab תחזוקה, אל מול טיפול מונותרפי באחת מהתרופות הללו.

תוצאות המחקר הראו כי לאחר 12 שבועות מעקב, ל-36.6% מהחולים שקיבלו את הטיפול המשולב היו הפוגות קליניות, בהשוואה ל-22.1%-22.2% מהחולים שקיבלו טיפול מונותרפי. כמו כן, הטיפול המשולב הביא גם לשיפור אנדוסקופי טוב יותר בהשוואה לבסיס (49.3% לעומת 25%-29.6%).

מטה-אנליזה נוספת שבחנה את הבטיחות והיעילות של שילוב טיפולים ביולוגיים בחולי IBD, הראתה  יעילות קלינית שנעה בין כ-40% ל-80%, אם כי מרווחי הסמך היו רחבים, מה שמקשה על גיבוש מסקנות כלשהן לגבי העדיפות היחסית של שילוב אחד על פני האחר.

למאמר ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה