משפחה

בדיקת סיגמוידוסקופיה בודדת מפחיתה שכיחות סרטן קולורקטלי (Annals of Internal Medicine)

מחקר חדש מראה שבדיקת סיגמואידוסקופיה בודדת הפחיתה באופן משמעותי את השכיחות ארוכת הטווח של סרטן המעי הגס

מחקר חדש שפורסם ב-Annals of Internal Medicine וכלל ניתוח מאוחד של ארבעה מחקרים אקראיים מראה שבדיקת סיגמואידוסקופיה בודדת הפחיתה באופן משמעותי את השכיחות ארוכת הטווח של סרטן המעי הגס (CRC). החוקרים סקרו נתונים מארבעה מחקרים עם לפחות 15 שנות מעקב. הניתוח כלל 137,493 אנשים שחולקו אקראית לבדיקת סיגמואידוסקופיה אחת לפחות ו-137,459 חולקו אקראית לטיפול רגיל. התוצאים העיקריים היו השכיחות והתמותה של CRC לאחר בדיקת סיגמואידוסקופיה, בהשוואה לטיפול רגיל, במבוגרים עם סיכון ממוצע ל-CRC בגילאי 55-64 שנים. בעוד שהתוצאים המשניים כללו שכיחות ותמותה עקב CRC בהתבסס על המעי הגס הדיסטלי לעומת הפרוקסימלי, המין, וגיל מבוגר לעומת קבוצת גיל צעירה יותר.

לאחר מעקב של 15 שנים, השכיחות המצטברת של CRC הייתה 1.84 מקרים ל-100 אנשים בקבוצת הסיגמוידוסקופיה לעומת 2.35 מקרים ל-100 נפשות בקבוצת הטיפול הרגיל, מה שמהווה ירידה של 21% בהיארעות בקרב אלו שנבדקו. בנוסף, התמותה המצטברת מ-CRC הייתה 0.51 מקרי מוות לכל 100 נפשות בקבוצת הנבדקת לעומת 0.65 מקרי מוות ל-100 נפשות בקבוצת הטיפול הרגיל, כלומר ירידה של 20% בתמותה מ-CRC עבור אלו שנבדקו, ציינו החוקרים ל-Medscape. התמותה מכל הסיבות הופחתה ב-2% בקבוצת הסיגמוידוסקופיה בהשוואה לטיפול הרגיל; התמותה המצטברת מכל הסיבות הייתה 14.3 מקרי מוות ל-100 נפשות בקבוצה הנבדקת לעומת 14.6 מקרי מוות ל-100 אנשים בקבוצת הטיפול הרגיל.

באשר לתוצאים המשניים, ההפחתה המשמעותית בשכיחות ה-CRC ובתמותה הוגבלה למעי הגס הדיסטלי, ללא הבדלים משמעותיים במעי הגס הפרוקסימלי, כאשר הסיבות להבדל זה אינן ברורות. יש לציין כי השכיחות של CRC השתנתה לפי מגדר, עם ירידה של 25% עבור גברים לעומת 16% עבור נשים. הסיבות להבדל בין המינים עדיין לא ידועות, אך עשויות לכלול הבדלים באיכות הכנת המעי, האתגר הטכני הגדול יותר של בדיקת נשים, ושכיחות ושיעור גבוהים יותר של סרטן המעי הגס פרוקסימלי לעומת סרטן המעי הגס דיסטלי בנשים.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-Annals of Internal Medicine

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה