משפחה

בנשים הרות פקקת ורידים עמוקים נפוצה יותר בצד שמאל (מתוך Canadian Medical Association Journal)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Canadian Medical Association Journal עולה כי פקקת ורידים עמוקים (DVT Deep Vein Thrombosis) נפוצה יותר בצד שמאל, בעיקר ברגל שמאל, בנשים הרות.

החוקרים מסבירים כי מחקרים פרוספקטיביים שנערכו בגברים ונשים שאינן בהיריון, מצאו כי המקור למרבית אירועי DVT של גפיים תחתונות הוא בורידי השוק, עם התקדמות פרוקסימאלית, אך הפיזור האנטומי של קרישי דם בנשים הרות אינו-ברור. להבנת הפיזור האנטומי של DVT בנשים הרות חשיבות רבה בשיפור הפרוטוקולים להדמיה. החוקרים ערכו את המחקר הנוכחי במטרה לקבוע את הפיזור האנטומי של DVT של הגפיים התחתונות בנשים הרות סימפטומאטיות.

החוקרים ערכו סקירה סיסטמית במאגרי MEDLINE (1966 עד ינואר 2009), Embase (1980 עד ינואר 2009) ו-Cochrane Library, בחיפוש אחר מאמרים שכללו נתונים אנטומיים ואבחנתיים של נשים הרות עם פקקת ורידים עמוקים.

מרשימה ראשונית של 1098 כותרים, 6 מחקרים שכללו בסה”כ 124 נשים הרות עם DVT ענו על הקריטריונים לסקירה. מבין 96 מקרים בהם דווח על הצד המעורב, ב-84 (88%) הייתה מעורבות של הרגל השמאלית, ו-87 (71%) מבין 122 קרישי הדם אירעו בורידים הפרוקסימאליים, ללא מעורבות ורידי השוק. מבין אותם אירועי DVT פרוקסימאליים, 56 (64%) היו מוגבלים לווריד הכסל ו/או הוריד הפמוראלי.

למרות מיעוט המחקרים בנושא, מתוצאות הסקירה עולה כי הפיזור האנטומי של DVT בנשים הרות, שונה מזה שבנשים לא-הרות. בנוסף לעובדה שפקקת ורידים עמוקים הייתה נפוצה יותר בצד שמאל בנשים הרות, החוקרים מצאו כי גם DVT פרוקסימאלי, המוגבל לורידי הכסל והורידים הפמוראלים, נפוץ יותר (מעל 60% מהמקרים). במידה והממצאים יאושרו במחקרים גדולים יותר, תוצאות אלו עשויות להשפיע על הבנת הפתופיזיולוגיה של המחלה והאלגוריתמים האבחנתיים לבדיקת נשים הרות עם חשד לפקקת ורידים עמוקים.

החוקרים מציינים את מגבלות המחקר, הכוללות התבססות על מחקרים תצפיתיים קטנים, אי-הכללת מאמרים שאינם בשפה האנגלית, אפשרות להטיית דיווח והטיית בחירה, ותת-הערכה אפשרית של שכיחות קריש דם מבודד בווריד השוק או ווריד הכסל.

CMAJ. Published online March 29, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה