משפחה

תרגילי מתיחות עשויים לסייע במניעת פגיעות אורתופדיות בגפה העליונה בילדים ומתבגרים העוסקים בכדור בסיס (מתוך כנס American Academy of Orthopaedic Surgeons)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי של ה-American Academy of Orthopaedic Surgeons עולה כי תרגיל מתיחות עשוי לצמצם את ההיארעות של קונטרקטורות של הקפסולה האחורית של הכתף ולצמצם כאב בזרוע בקרב ילדים ומתבגרים המשחקים כדור בסיס.

החוקרים מסבירים כי את תרגיל המתיחות, המכונה ‘the sleeper’, רצוי לבצע לאחר משחק או אימון, ולפיו השחקן שוכב על צדו ומסובב את הזרוע במפרק הכתף, ואז שומר על תנוחה זו למשך כשלושים שניות. את התרגיל, המבוצע בצורה חוזרנית עשר פעמים, ניתן לבצע לדבריהם לבד או באמצעות אדם נוסף המסייע.

לדברי החוקרים, מבין התפקידים במשחק של כדור בסיס, אלו הם ההגשה (pitching) והתפיסה (catching) הקשורים בצורה חזרה לקונטרקטורות של הקפסולה האחורית של הכתף ולכאבים בזרוע, ועל אף שמחקרים קודמים הראו שמתיחות עשויות לסייע במניעתם, עד כה טרם נערך מחקר אשר בוחן את ההשפעה של מתיחות המבוצעות לאורך שנה.

החוקרים מוסיפים כי מחקרם זה הינו היחיד אשר מראה כי מתיחות משפרות את גמישותה הפנימית של הכתף, כי השפעותיהן מתמשכות לאורך שנה, וכי לולא ביצוע המתיחות הייתה גמישות הכתף נפגעת בצורה משמעותית יותר.

במחקר נכללו 1,267 ילדים המשחקים כדור בסיס בקביעות, כולם בנים, בגילאי 7 עד 15 שנים. הנבדקים נתבקשו למלא שאלון אודות תסמינים וכן עברו בדיקה של הכתף. החוקרים מדווחים כי קרוב ל-15% מהם העידו על כאב בזרוע בה נוהגים לזרוק את הכדור, וכי 20.7% הראו קונטרקטורות (אשר אובחנו באמצעות חישוב ה-Glenohumeral internal rotation deficit (GIRD). הם מוסיפים כי המגישים הראו סיכון מוגבר פי 2 כמעט להראות GIRD מופרז בהשוואה לשחקני השדה, אולם סיכון מוגבר ב-13% בלבד יותר מאשר התופסים.

מבין המדגם האמור, בחרו החוקרים להתמקד ב-175 שחקנים לשם מחקר פרוספקטיבי. מבין אלו, 58 הילדים שהראו GIRD מופרז קיבלו הדרכה לגבי מתיחות, ובתום תקופת המעקב 96.6% מהם הראו GIRD נמוך יותר. יתר השחקנים, אלו שלא הראו קונטרקוטורות, שימשו כקבוצת ביקורת. בתום תקופת המעקב, 69.8% מהם הראו עלייה ב-GIRD המחושב.

החוקרים מסכמים כי המסר העיקרי של מחקרם זה הינו כי על כל שחקן בקבוצת נוער של כדור בסיס המשמש כמגיש לבצע תרגיל מתיחות מהסוג שתואר לאחר משחק או אימון. לדבריהם, המתיחות הינן קלות לביצוע, ועל ההורים והמאמנים ללמד ולעודד את ביצוען. מתיחות אלו עשויות לסייע במניעת כאבים בזרוע באוכלוסיה זו, הם מוסיפים, ומתוארות באתר אינטרנט אליו יכולים ההורים לפנות להדרכה.

מתוך הכנס השנתי של ה-American Academy of Orthopaedic Surgeons, שנערך במרץ 2010 בניו-אורלינס.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה