משפחה

היעילות של הליכה בשילוב עם תוסף גלוקוזאמין לשיפור תסמיני אוסטאוארתריטיס (מתוך Arthritis Research & Therapy)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-12 בפברואר 2010 ב- Arthritis Research & Therapy, עולה כי תכנית הכוללת הליכה בת 30 דקות 3 ימים בשבוע בשילוב עם נטילת תוסף Glucosamine Sulphate, עשויה להוביל לשיפור בתסמיני חולים עם אוסטאוארתריטיס קלה עד בינונית של הברך או הירך.

החוקרים כותבים כי הטיפול באוסטאוארתריטיס כולל אמצעים לא-תרופתיים ותרופתיים. במקרים רבים מומלץ לחולים להרבות בהליכה על מנת לצמצם את הכאב ולהגביר את היכולת התפקודית, וכן נעשה שימוש ב-Glucosamine Sulphate לצורך שיכוך הכאב והאטת התקדמות המחלה.

מטרת החוקרים הייתה להעריך את ההשפעה המשולבת של תכנית הליכה מדורגת בשילוב עם נטילת Glucosamine Sulphate, על תסמיני אוסטאוארתריטיס והשתתפות בפעילות גופנית של חולים עם אוסטאוארתריטיס קלה עד בינונית. כמו כן השוו החוקרים בין היעילות של 2 משטרי הליכה שונים (3 לעומת 5 ימים בשבוע) ב-3 רמות קושי שונות (1,500, 3,000 ו-6,000 צעדים ביום), ובדקו את ההיענות לנטילת התוסף ותכנית ההליכה.

המחקר כלל 28 משתתפים בגיל 42-73 שנים. המשתתפים קיבלו Glucosamine Sulphate במינון 1,500 מ”ג פעם ביום למשך 6 שבועות, ואז החלו בתכנית הליכה בת 12 שבועות תוך שהם ממשיכים ליטול את התוסף. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לתכנית הליכה בת 5 ימים בשבוע (n=15) או לתכנית הליכה בת 3 ימים בשבוע (n=13). המשתתפים קיבלו פדומטר (Pedometer) לספירת הצעדים, ומספר הצעדים הוגדל בהדרגה ל-3,000 צעדים ביום במהלך 6 השבועות הראשונים, ול-6,000 צעדים ביום במהלך 6 השבועות הבאים ב-2 הקבוצות. המשתתפים עברו הערכה בעת ההצטרפות, ולאחר מכן בשבועות 6, 12, 18 ו-24 למחקר.

מתוצאות המחקר עולה כי במהלך 6 השבועות הראשונים למחקר, כאשר המשתתפים נטלו Glucosamine Sulphate בלבד, נצפה שיפור מובהק ברמת הפעילות הגופנית, התפקודי הגופני וציוני ה- Western Ontario and McMaster Universities (p<0.05). החוקרים מדווחים כי נצפה שיפור נוסף במדדים אלו לאורך תקופת המחקר, אם כי מרבית השיפור הודגם בשבועות 6 ו-12 למחקר.

החוקרים מציינים כי חל שיפור מובהק ביכולת המשתתפים להתמודד כאבי הפרקים שלהם ועם תסמינים נוספים, בבקרת הפעילות הגופנית שלהם, ובמספר המחסומים הסובייקטיביים שהפריעו לביצוע הפעילות הגופנית. הם מוסיפים כי ב-2 הקבוצות נצפתה היענות דומה לתכנית.

לדברי החוקרים, תכנית ההליכה שכללה 5 ימי הליכה בשבוע לא נמצאה יעילה יותר מהתכנית שכללה 3 ימים בצמצום הכאב והנוקשות, שיפור בתפקוד הגופני או במדדים אחרים שנבדקו. הם מסבירים כי המשתתפים בתכנית 3 הימים הלכו בפועל 3 ימים בשבוע, בעוד שהמשתתפים בתכנית 5 הימים הלכו מעט פחות מ-4 ימים בשבוע. לפיכך הם כותבים כי ייתכן וקשה לדרוש מחולי אוסטאוארתריטיס ללכת למעלה מ-3-4 פעמים בשבוע.

במחקר נמצא קשר בין הגברת מספר הצעדים מ-1,500 ל-3,000 צעדים ביום, בשילוב עם נטילת Glucosamine Sulphate, ובין עלייה של 125% במספר דקות הפעילות הגופנית שביצעו המשתתפים, ירידה של 17% בציוני הכאב, ושיפור בתפקוד הגופני של המשתתפים. כמו כן, הגברת מספר הצעדים ל-6,000 צעדים ביום הובילה לעליה נוספת של 57% במידת ההשתתפות בפעילות גופנית ולשיפור נוסף בתפקוד הגופני.

בין מגבלות המחקר מציינים החוקרים את המדגם המצומצם, שימוש בדיווח עצמי של המשתתפים, ואי שימוש בקבוצת ביקורת עם טיפול בפלסבו. הם מוסיפים כי לא נעשה שימוש בהיצרות המרווח המפרקי כמדד להערכת יעילות הטיפול ב- Glucosamine Sulphate, או בעדות רנטגנית לאישור אבחנת אוסטאוארתריטיס.

לאור התוצאות הם כותבים כי המחקר מספק ראיות ראשוניות לכך שתכנית המשלבת הליכה ונטילת Glucosamine Sulphate עשויה לשפר את מצבם של חולי אוסטאוארתריטיס. דרושים מחקרים נוספים לאישור יעילות התכנית, שעשויה לקדם פעילות גופנית בחולים עם אוסטאוארתריטיס של הירך או הברך.

מומחה מהתחום ציין כי תוצאות המחקר תומכות בביצוע פעילות גופנית בעצימות נמוכה בחולים עם אוסטאוארתריטיס. עם זאת, השימוש ב- Glucosamine Sulphate בהעדר קבוצת ביקורת לא מאפשר הסקת מסקנות על יעילות התוסף. לדבריו, חשוב להסביר למטופלים כי יש לבצע את הפעילות הגופנית באופן מדורג, וכי השיפור צפוי להתרחש בצורה איטית ולאורך זמן.

Arthritis Res Therapy. 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה