משפחה

תבנית צמיחת הגידול עשויה לנבא שרידות בסרטן ריאה מסוג Non-small cell (מתוך כנס AACR-IASLC)

מאת ד”ר בן פודה שקד 

                              

ממחקר חדש אשר פורסם הוצג בכנס המשותף של ה-American Association for Cancer Research and the International Association for the Study of Lung Cancer (AACR-IASLC) עולה כי תבניות הצמיחה של גידולים מסוג Non-small cell lung cancer (NSCLC) עשויות לסייע בניבוי השרידות.

החוקרים מסבירים כי תבניות צמיחת הגידול המסווגות כהרסניות, אלביאולריות ופפילריות נמצאו כגורמים מנבאים בלתי תלויים לשרידות כוללת, לשרידות ספציפית-למחלה ולשרידות ללא התקדמות המחלה. הם מוסיפים כי כיום הניהול, הטיפול והפרוגנוזה של סרטן הריאה מבוסס על שיטת ה-Staging על פי Tumor Node Metastasis (TNM), ואולם שיטה זו אינה מתייחסת להבדלים בשרידות בתוך אותה דרגה של המחלה, ולא מספקת מידע אודות הביולוגיה של הגידול.

עד כה, עלה בידם של החוקרים לזהות במחקריהם הקודמים שלוש תבניות צמיחת גידול. בתבנית ההרסנית (דסטרוקטיבית), הגידול יוצר עבור עצמו סביבה (Microenvironment) על מנת לגדול בה. בתבנית הצמיחה האלביאולרית, הגידול גדל בתוך הסביבה של הריאה. ולבסוף, בתבנית הפפילרית, רקמת הריאה התקינה נשמרת לצד קיומה של סביבה חדשה.

עבור המחקר הנוכחי, ניתחו החוקרים באופן רטרוספקטיבי חתכי רקמה מגידולי NSCLC של 432 חולים אשר עברו רסקציה מלאה. החוקרים מציינים כי מחלתם נעה משלב TNM של IA לשלב של IIIB, וכי המעקב אחריהם נמשך כ-50 חודשים.

לדברי החוקרים, 71.1% מהגידולים הראו תבנית גידול דסטרוקטיבית, 13.9% הראו תבנית גידול פפילרית, ו-15% הראו תבנית גידול אלביאולרית. זו האחרונה הייתה קשורה בפרוגנוזה הגרועה ביותר. בהשוואה לשתי תבניות הצמיחה האחרות, התבנית האלביאולרית הייתה גורם מנבא בלתי תלוי לשרידות כוללת ירודה (HR 1.5), לשרידות ספציפית-למחלה ירודה (HR 1.9) ולשרידות ללא התקדמות המחלה ירודה (HR 2.1).

החוקרים מוסיפים כי בכוונתם כעת לערוך מחקר גדול יותר בקרב חולים עם NSCLC בדרגה I. באם מחקר עתידי זה יאשר את ממצאיהם, הרי שניתן יהיה לטענתם לעשות שימוש בתבנית צמיחת הגידול כתוספת (ולא במקום) שיטת ה-Staging המקובלת לגידול זה.

החוקרים מסכמים כי על פי שיטתם זו, גם בקרב חולים עם מחלה ב-Stage I ניתן יהיה בקלות לזהות חולים עם פרוגנוזה ירודה ולעקוב אחריהם ביתר קפדנות, או לטפל בהם באמצעות כמותרפיה אדג’ובנטית. בסופו של דבר, מתעתדים החוקרים לקבוע שמא תבניות צמיחת הגידול מייצגות מחלות שונות, ואם כך הדבר, לבחון אילו טיפולים מתאימים עבור כל אחת מתבניות אלו.

מתוך הכנס המשותף של ה- American Association for Cancer Research and the International Association for the Study of Lung Cancer (AACR-IASLC), שנערך בקליפורניה, בינואר 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה