משפחה

ההשפעה המשולבת של פעילות גופנית, חוסר עישון והיקף מותניים תקין על התחלואה והתמותה בגברים (מתוך Archives of Internal Medicine)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-14 בדצמבר 2009 של ה- Archives of Internal Medicine, עולה כי בגברים לא מעשנים, פעילים גופנית ובעלי היקף מותניים תקין נמצא סיכון נמוך ב-59% למחלת לב כלילית וסיכון נמוך ב-77% לתמותה קרדיווסקולארית, בהשוואה לגברים עם גורמי סיכון.

החוקרים כותבים כי עישון, פעילות גופנית והשמנה בטנית הם גורמי סיכון קרדיווסקולאריים ברי שינוי. מטרת המחקר הייתה להעריך את ההשפעה של היעדר גורמי סיכון אלו על הסיכון לאירוע כלילי, תמותה לבבית ותמותה כוללת. לצורך כך בדקו החוקרים נתונים שנאספו במשך 15 שנים על 23,657 גברים בגיל 30 שנים ומעלה, אשר השתתפו במחקר ה- Aerobics Center Longitudinal Study (ACLS).

החוקרים מדווחים כי לאורך 15 שנות המעקב, התרחשו 482 מקרי אוטם לבבי (פטאלי ולא פטאלי), ו-1,034 מקרי מוות מסיבות לא לבביות. לאחר תקנון לגיל, שנת הבדיקה הגופנית הראשונה וגורמי סיכון בעת ההצטרפות, מצאו החוקרים קשר הפוך בין הסיכון לאירוע כלילי או לתמותה לבבית או כוללת, ובין היעדר גורמי הסיכון. הם מסבירים כי לגברים עם היקף מותניים תקין, הפעילים גופנית ושאינם מעשנים נמצא סיכון נמוך באופן מובהק לאירוע כלילי, לתמותה לבבית, או לתמותה מכל הסיבות, בהשוואה לגברים ללא “גורמי הסיכון הנמוך” הללו, כפי שמוצג בטבלה הבאה:
























יעד המחקר


RR


95% CI


p


אירוע כלילי


0.41


0.280.61


<0.001


תמותה קרדיווסקולארית


0.23


0.150.35


<0.001


תמותה מכל הסיבות


0.31


0.240.40


<0.001


החוקרים מוסיפים כי נמצא שתוחלת החיים של גברים מעשנים, לא פעילים גופנית ובעלי היקף מותניים > 94 ס”מ הייתה קצרה יותר ב-14 שנים, לעומת גברים ללא גורמי סיכון אלו.

בין מגבלות המחקר מציינים החוקרים כי אוכלוסיית המשתתפים כללה בעיקר גברים לבנים מהמעמד הבינוני-גבוה. כמו כן, לא נאספו נתונים על השינוי בגורמי הסיכון לאורך תקופת המעקב.

לאור תוצאות המחקר הם מסכמים כי להיעדר גורמי הסיכון נמצאה השפעה מרשימה על הסיכון הקרדיווסקולארי ותוחלת החיים, אשר לה חשיבות קלינית ואפידמיולוגית. לדבריהם, תוצאות המחקר מדגישות את החשיבות על שמירת אורח חיים בריא ומשקל תקין לטווח ארוך.

Arch Intern Med. 2009;169(22):2096-2101

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה