משפחה

הערכת התועלת במתן Clopidogrel לאחר ניתוח מעקפים (מתוך מתוך כנס AHA 2009)

ממחקר חדש עולה כי לאחר ניתוח מעקפים כליליים, להוספת Clopidogrel (פלויקס) לטיפול באספירין אין ערך מוסף בהשוואה לטיפול באספירין בלבד. Clopidogrel לא הפחית את שיעורי ההיפרפלזיה של שכבת אינטימה בשתל מוריד הספנה, לאחר שנה אחת, ולא הביא לשיפור בפטנטיות של השתל או ירידה בשיעור MACE (Major Adverse Cardiac Events). שיעור הדימומים המג’וריים היה זהה בשתי קבוצות הטיפול.

החוקרים מסבירים כי מטרת המחקר היתה לערוך השוואה בין טיפול באספירין ו- Clopidogrel ובין אספירין ופלסבו, בחולים לאחר ניתוח מעקפים כליליים. ההשערה היתה כי קיימת עדיפות לשילוב אספירין עם Clopidogrel בכל הנוגע למניעת היפרפלזיה של שכבת האינטימה בשתל מוריד הספנה.

מדגם המחקר כלל חולים לאחר ניתוח מעקפים, עם שני שתלים מוריד הספנה, לכל הפחות. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול באספירין עם Clopidogrel (56 חולים), או לשילוב אספירין עם פלסבו (57 חולים).

המחקר כלל 113 חולים, ללא הבדלים בין הקבוצות בתחילת המחקר. בקבוצת הטיפול המשולב באספירין ו- Clopidogrel גיל החולים הממוצע עמד על 65 שנים, 8.9% מהמשתתפים היו נשים, 25% היו סוכרתיים, 5.4% מהחולים עברו ניתוח מעקפים ללא משאבת לב-ריאה.

היעד העיקרי, שהוגדר כשטח שכבת אינטימה בשתל הוריד לאחר שנה אחת, עמד על 4.1 ממ”ר בקבוצת הטיפול המשולב באספירין עם Clopidogrel, לעומת 4.9 ממ”ר בקבוצת החולים שטופלו באספירין עם פלסבו (p=0.21). הפטנטיות של השתל עמדה על 95.2% לעומת 95.5% (p=1.0), כאשר הפטנטיות של עורק השד הפנימי (Internal Mammary artery) עמדה על 96.6% לעומת 100% (p=0.50), והפטנטיות של שתל וריד הספנה עמדה על 94.3% לעומת 93.2% (p=0.78), בהתאמה.

שיעור  MACE עמד על 7.1% לעומת 8.8% (p=1.0), שיעורי התמותה מכלל הסיבות עמדו על 0% לעומת 1.8% (p=1.0), שיעור האוטמים הלבביים עמד על 7.1% לעומת 1.8% (p=0.21) ושיעור הדימומים המג’וריים עמד על 3.6% לעומת 0% (p=0.24), בהתאמה.

לסיכום, לא נמצאה עדיפות להוספת Clopidogrel לטיפול באספירין בחולים לאחר ניתוח מעקפים כליליים. הוספת Clopidogrel לא הביאה לירידה בשיעור היפרפלזיה של שכבת אינטימה בשתל מוריד הספנה, לירידה בשיעור MACE, או לשיפור הפטנטיות של השתל.

מתוך כנס AHA 2009

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה