האם סטטינים משפיעים על הסיכון לסרטן או תמותה מסרטן? (JAMA)

מתוצאות מטה-אנליזה שפורסמה ב-JAMA, עולה כי סטטינים אינם משפיעים על הסיכון לסרטן או תמותה מסרטן. המחקר התייחס למחלוקת באשר לשאלה אם סטטינים מורידים את הסיכון לסרטן ע”י הקטנת הדלקת, יצירת כלי דם חדשים ופרוליפרציה של תאים, או מעלים את הסיכון לסרטן ע”י עיכוב סינטזת Selenoprotein והקטנת תפקוד תאי NK.

סטטינים הן תרופות להורדת כולסטרול, שהוכחו כיעילים במניעת אירועים לבביים. מחקרים חדשים הציעו כי סטטינים טובים גם במניעת סרטן.

הכותבים ערבו סקירה סיסטמטית של הספרות, ומתוך 8,943 מחקרים שזוהו בשלב הראשון, 26 מחקרי Randomized Control Trials (RCT) ענו על הקריטריונים למחקר, והשתמשו באבחנת סרטן או תמותה מסרטן כמדד עיקרי או משני, וכללו למעלה מ-100 נבדקים עם תקופת מעקב של שנה אחת לפחות. במחקרים אלו, ממוצע תקופת המעקב היה לפחות שנה אחת, מספר המשתתפים המינימלי היה 100 איש, והנתונים התייחסו להיארעות סרטן (20 מחקרים) או תמותה מסרטן (22 מחקרים).

3 חוקרים בדקו באופן בלתי-תלוי את הנתונים.

במטה-אנליזה, שכללה 6,662 מקרי סרטן ו-2,407 מקרי תמותה מסרטן, לא נמצא קשר בין סטטינים ובין ירידה בהיארעות סרטן (OR=1.02, 95% CI = 0.97-1.07), או תמותה מסרטן (OR=1.01, 95% CI = 0.93-1.09). לא היתה ירידה בהיארעות אף אחד מסוגי הסרטן. העדר ההשפעה על היארעות סרטן נשמר גם בבדיקת תתי-קבוצות של סטטינים הידרופיליים, ליפופילים, נגזרות טבעיות או סינטטיות.

מגבלות המחקר כללו הבדלים במעקב אחר סרטן ובדיווח במחקרים שונים, אחוז הנבדקים עם סרטן קיים מלכתחילה לא דווח באופן אחיד בין המחקרים השונים, העדר נתונים על ערפלנים אחרים, דוגמאת עישון, והטיית פירסום אפשרית.

לסיכום, הכותבים טוענים כי לסטטינים אפקט נייטרלי על הסיכון לסרטן ותמותה מסרטן  במחקרי RCT. הם לא הצליחו למצוא השפעה לטובה של סטטינים או תתי סוגים של סטטינים, על סוג סרטן כלשהו.

JAMA. 2006;295:74-80

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה