משפחה

ארתריטיס מנופאוזי עלול להתפתח בנשים המקבלות טיפול להפחתת אסטרוגן (Arthritis Rheum)

נשים המקבלות טיפולי להפחתת באסטרוגן עלולות לפתח דלקת מפרקים מנופאוזלית, כפי שדווח בגיליון ספטמבר של Arthritis & Rheumatism. החוקרים ציינו כי הסימפטומים לרוב זמניים ונפתרים עם טיפול אסטרוגן או כשמעכבי ארומטאז מופסקים.

טיפולים יעילים חדשים לסרטן השד, מעכבי ארומטאז (אסטרוגן סינטטאז), חוסמים את הפיכת פרקורסרים של אנדרוגן לאסטרוגן, ולכן יורדת רמת אסטרדיול בפלזמה קרוב או עד גבול הזיהוי ומפחית רמת אסטרוגן ברקמות פריפריות. בגלל שמעכבי ארומטאז מפחיתים אחוזי חזרת מחלה בנשים המטופלות לסרטן השד, הם כיום בשימוש רחב יותר ויותר לטיפול בסרטן השד ונבדקים כטיפול למניעת מחלה בנשים בסיכון גבוה. לכן סביר שהשימוש בהם יעלה.

החוקרים סקרו מידע המראה כי נשים המקבלות מעכבי ארומטאז לעיתים קרובות מפתחות כאב שריר שלד ומפרקים המוביל לעיתים להפסקת טיפול. כמו כן בדקו החוקרים מכניזם ביולוגי הקשור למחסור באסטרוגן עם כאב מפרקים, במנופאוזה טבעית ובמקרי מחסור אסטרוגן פרמקולוגי.

למרות שאסטרוגן אינו ידוע במיוחד כמשפיע על מבנים מפרקיים באפן שעלול לגרום לכאב מפרקים, הוא משפיע על דלקת ותהליכים עצביים דרך השפעה על ציטוקינים דלקתיים וסיבי כאב אופיאואידים במערכת העצבים המרכזית (CNS).

פחות ידוע על ההשפעה הספציפית של תאים מכילי ארומטאז על סיבים נוציצפטיבים. ההוכחה הטובה ביותר כי ירידה ביצירת אסטרוגן עלולה לגרום לארתרלגיאס הגיעה ממחקרי מעכבי ארומטאז לטיפול או מניעת סרטן השד. בהשוואה לנשים המקבלות פלצבו או טמוקסיפן, לאלו שקיבלו מעכבי ארומטאז יש תדירות ארתרלגיאס גבוהה יותר.

למרות שארתרלגיאס, כאב דיפוזי ומיאלגיות תוארו בעבר, הטווח הספציפי של תסמונות מושרות מעכבי ארומטאז ו-leuprolide אינו ברור. אפשר כי התסמונות שתוארו כארתריטיס מנופאוזי ואלו שנגרמו בגלל מחסור באסטרוגן הן שונות וכי חלקן קשורות לכאב מחוץ למפרקים, כולל תסמונות כאב כללי ומיאלגיות. יש צורך במחקר נוסף בכדי להגדירן טוב יותר.

בקבוצת האסטרוגן ופרוגסטרון של Women’s Health Initiative, לנשים המקבלות טיפול הורמונלי חלופי יש פחות כאב בגוף באופן משמעותי, אך למחקרים אחרים יש תוצאות סותרות. מחסור באסטרוגן עלול לגרום לארתרלגיאס, אך אסטרוגן חלופי לא בהכרח יטפל בכאב שריר שלד באופן יעיל בגלל שההורמון הסינטטי עלול להעביר למינון אסטרוגן סופרבפיזיולוגי.

אם מתלווים לארתרלגיאס ממצאים אובייקטיבים, יכולה להינתן אבחנה שגוייה של אוסטאוארתריטיס או דלקת מפרקים שגרונתית בנשים שאחרת לא היו מאובחנות.

ארתריטיס מנופאוזלי שתואר בכמה סדרות מקרים ודיווחי ארתרלגיאס מנופאוזי מאסיה עשוי להיות קשור בפתוגנזה לסימפטומים המושרים מתרופות, במיוחד מעכבי ארומטאז, תרופות המפחיתות אסטרוגן. יחס קטן אך משמעותי של נשים המקבלות טפול להפחתת אסטרוגן מפתחות תסמונת מוסקוסקלטלית, תסמונת שלא הוערכה לחלוטין. חשוב לזהות כי הסימפטומים לרוב זמניים ונפתרים עם טיפול באסטרוגן או עם הפסקת התרופות.

Arthritis Rheum. 2005;52:2594-2598

לידיעה במדסקייפ

הערכת מערכת: הפנייה לדיון מומחים בנושא חידושים בסרטן שד שעסק גם בטיפול במעכבי ארומטאז

לקישור

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה