משפחה

ירידה מהירה בלחץ ברומטרי קשורה לעלייה בסיכון לאוטם שריר הלב (Am J Cardiol)

היארעות אוטם שריר לב (MI), אך לא שבץ, עולה ב-24 השעות לאחר ירידה מהירה בלחץ ברומטרי, על פי דיווח ב-American Journal of Cardiolog. מידע זה עשוי לסייע לצוות חדר מיון.

דיווחים קודמים הראו כי יש יותר מקר אוטם בחורף. אך כנראה שאין קשר לטמפרטורה קרה כיוון שאפילו באזורים חמים כמו הוואי, הראו עלייה במקרי האוטם בחורף.

החוקרים ציינו כי לחץ ברומטרי נתון לשינויי עונה, ובתיאוריה, יכול להשפיע על היארעות MI ושבץ. רובד אתרוסקלרוטי יכול להיות דומה לתא צלילה. כשתא צלילה יורד במים, מצטבר לחץ. באופן דומה, שינויים בלחץ ברומטרי עלולים לגרום לקריעת הרובד וליצירת MI.

במחקר הנוכחי קשרו החוקרים בין נתוני לחץ ברומטרי להיארעות MI ושבץ בין 1993 ל-1996. 1327 חולי MI ו-839 חולי שבץ זוהו.

הסתו והחורף הראו את השינויים הגדולים ביותר בלחץ ברומטרי. עלייה בסיכון ל-MI אך לא לשבץ נראתה ביום לאחר הירידה בלחץ (p = 0.0083). הקשר היה משמעותי במיוחד בסתו ובחורף.

מנקודת מבט מכנית, העדר קשר בין שינויי לחץ וסיכון לשבץ הגיוניים. ראשית, בגלל המיקום בחזה, הלב נחשף לאטמוספירה, בעוד שהעורק הקרוטי לא. שנית, קריעת רובד אינה משחקת תפקיד גדול באטיולוגיה של שבץ כמו ב-MI.

החוקרים ציינו כי היו רוצים לראות שינוי בדיווח מזג אוויר על לחץ ברומטרי באמצעות חץ למעלה או למטה שאינו עוזר במיוחד, להצגה גרפית המראה חומרת שינוי, העשוייה לסייע בחיזוי מתי תהיה עלייה בחולי MI.

Am J Cardiol 2005;96:45-51

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה