רדיולוגיה

האם איתור פגמים בסחוס הברך ב-MRI קשור לשינויים מבניים? (מתוך Archives of Internal Medicine)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת מארס של Archives of Internal Medicine, עולה כי פגמים בסחוס הברך, שאותרו ב-MRI, קשורים לשינויים מבניים. ירידה במשקל יכולה לשפר פגמים אלה.

פגמים בסחוס הברך יכולים לשחק תפקיד חשוב באוסטאוארטריטיס מוקדם, אך ידוע מעט על ההיסטוריה הטבעית שלהם. מטרת מחקר זה הייתה לתאר את ההיסטוריה הטבעית של פגמים בסחוס הברך והפקטורים הקשורים לשינויים מבניים.

על ידי שימוש ב- T1-weighted fat-saturated MRI החוקרים קבעו את ניקוד הפגם בסחוס הברך (בין 0 ל-4), נפח הסחוס ואזור פני שטח העצם, במחקר שכלל 325 נבדקים בגיל ממוצע של 45. המחקר השווה את המצב ההתחלתי למצב שנתיים לאחר תחילת המחקר.

במהלך מעקב של 2.3 שנים, ל-33% מהמשתתפים הייתה החמרה (עליה של נקודה אחת או יותר) ול-37% מהמשתתפים היה שיפור (ירידה של נקודה אחת או יותר) בניקוד פגם הסחוס, בכל מדור של הברך. גורמי סיכון להחמרת ניקוד הפגם היו: נקבה (OR 3.09 ו-3.64 במדורים מדיאל ולטרל טיביו-פמורל בהתאמה), גיל (OR 1.05 פר שנה במדור מדיאל טיביו-פמורל), אינדקס מסת הגוף (OR 1.08 במדור לטרל טיביו-פמורל), אוסטאופיטים טביו-פמורלים (OR 6.22 ו-6.04 פר Grade), שטח אזור עצם טיביאלית (OR 1.24 ו-2.07 פר ס”מ מרובע) ונפח סחוס (OR 2.91 ו-1.71 פר מיליליטר במדורים מדיאל טיביו-פמורל ופטלר בהתאמה).

בניגוד לכך, לשיפור בניקוד פגם הסחוס היה קשר דומה אך הפוך לפקטורים אלה (מלבד מין), כולל ירידה באינדקס מסת הגוף (OR 1.23 במדור מדיאל טיביו-פמורל).

מגבלות המחקר כללו העדר התאמה, שימוש בשיטה סמי כמותית להערכת סחוס הברך והעדר אמצעים להעיר על אפקטים של חומרים כגון glucosamine hydrochloride.

פגמים בסחוס הברך הם מגוונים והשינויים קשורים למין, גיל ואינדקס מסת גוף. נמצאה עליה בנפח הסחוס הבסיסי, בגודל העצם ובאוסטאופיטים, דבר המצביע על תפקיד של הנ”ל בפתוגנזה של פגמי סחוס. התערבות כגון ירידה במשקל יכולה לשפר את הפגמים בסחוס הברך.

Arch Intern Med. 2006;166:651-658

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה