רדיולוגיה

האם טיפול בסטטינים מקטין את הסיכון ל -Am J Med) ?Contrast Nephropathy)

לאחר סקירת בסיס נתונים רפואי, חוקרים טוענים כי טיפול סטטינים הניתן לפני PCI

(percutaneous coronary interventions) מקטין את הסיכון בהתפתחות נפרופתיה על רקע חומר ניגוד (Contrast Nephropathy).

בשל הקשר בין מחלות רנו-וסקולריות ומחלות אחרות, חולים הסובלים ממחלת עורקים קורונרים מצויים בסיכון גבוה להתפתחות נפרופתיה על רקע חומר ניגוד.

מדיווחים בספרות עולה כי לסטטינים השפעות חיוביות על כלי דם, ולכן עשויים להגן על הכליות.

במחקר עקבו אחר 29,000 נבדקים שעברו PCI בין השנים 1997-2003, 38% מהם טופלו בסטטינים לפני הפרוצדורה. Contrast Nephropathy הוגדרה כעליה ברמת קריאטינין בסרום מעל 0.5 מ”ג לק”ג או עליה של מעל 25% לעומת הערכים לפני הפרוצדורה.

שיעור Contrast Nephropathy היה נמוך יותר בקרב הנבדקים שטופלו בסטטינים (8.8% לעומת 11.9% בקבוצת הביקורת, P<0.001). בנוסף, שיעור המטופלים בסטטינים שנזקקו לדיאליזה היה קטן יותר לעומת קבוצת הביקורת (0.32% לעומת 0.49%, P=0.03).

מניתוח תוצאות המחקר, לאחר התאמה לנתונים דמוגרפיים, טיפול בתרופות אחרות, מחלות נוספות ופקטורים אחרים, עולה כי Odds Ratio להתפתחות Contrast Nephropathy בחולים המטופלים בסטטינים עומד על 0.86 (P=0.03).

החוקרים מכירים במגבלות המחקר, שכללו העדר חלוקה אקראית והעדר תיעוד משך הטיפול בסטטינים לפני הפרוצדורה או אמצעים אחרים שנועדו להקטין את הסיכון להתפתחות נפרופתיה. אף על פי כן, החוקרים טוענים כי המחקר מספק נימוק להכנת מחקר נוסף שיבחן את הקשר בין טיפול בסטטינים ומניעת Contrast Nephropathy.

Am J Med 2005;118:843-849.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה