צריכת חלבון סויה לפני השינה עשויה לשפר את איכות השינה (מתוך כנס NUTRITION)

צריכה גבוהה יותר של חלבון, בפרט סויה, כחצי שעה לפני השינה מלווה בשיפור איכות השינה בקשישים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס NUTRITION.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עם הגיל חלה ירידה באיכות השינה, כאשר איכות שינה ירודה מלווה במכלול סיכונים רפואיים, כולל סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. לפיכך, הם ביקשו לבחון דרכים לשיפור איכות השינה באוכלוסייה המבוגרת.

המחקר האקראי ומבוקר נערך לאורך 16 שבועות ובמסגרתו חולקו באקראי מבוגרים מסינגפור (גיל ממוצע של 66 שנים) לקבוצת ביקורת עם צריכת חלבון רגילה (14 משתתפים) או אחת משתי קבוצות משתתפים עם צריכת חלבון גבוהה יותר: צריכת 30 גרם חלבון סויה (16 משתתפים) או חלבון קזאין (12 משתתפים) חצי שעה לפני שינה. המשתתפים גם התבקשו להקפיד על דפוסי תזונה בריאים.

החוקרים אספו נתונים אודות איכות השינה של המשתתפים כל ארבעה שבועות על-פי שאלוני Pittsburgh Sleep Quality Index ושעון אקטיגרפיה. הם התבססו על שאלונים להערכת מדדי שינה גלובאליים, כאשר ציונים נמוכים יותר העידו על איכות שינה טובה יותר.

מהנתונים עולה השפעה משמעותית של זמן וצריכת חלבון על איכות השינה הגלובאלית לאחר שמונה שבועות עם עדות לשיפור איכות השינה לפי מדד Global Sleep Score בשתי קבוצות המשתתפים שצרכון חלבון לפני השינה, בעוד שבקבוצת הביקורת תועדה החמרה באיכות השינה. עם זאת, רק בקרב אלו בקבוצת צריכת חלבון סויה תועדה ירידה משמעותית במדד GSS מתחילת המחקר, השפעה אשר לא נותרה עוד לאחר 16 שבועות.

החוקרים מסבירים כי אינם מבינים לחלוטין מדוע ההשפעה של חלבון סויה לא נותרה מעבר ל-16 שבועות. הם מציעים כי ייתכן והבדל בהרכב חומצות אמינו של מקורות החלבונים עומד בבסיס ההשפעה של צריכת חלבון סויה על איכות השינה, אך ללא השפעה דומה של חלבון קזאין.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדובר בתוצאות ראשוניות המעידות כי חלבון מן הצומח עשוי לסייע בשיפור איכות השינה, אם כי דרושים מחקרים אקראיים נוספים במטרה להעריך את ההשפעה של צריכת חלבונים על השינה.

מתוך כנס NUTRITION

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה