ממתיקים מלאכותיים מובילים לשינוי בהרכב המיקרוביום בתריסריון (iScience)

במאמר שפורסם בכתב עת iScience מדווחים חוקרים מלוס אנג’לס על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי צריכת ממתיקים מלאכותיים ללא-סוכר מלווה בשינויים משמעותיים במגוון ובהרכב המיקרוביום בצואה ובתריסריון וברמות סמנים דלקתיים בדם.

החוקרים בחנו דגימות ממשתתפים במחקר REIMAGINE (או Revealing the Entire Intestinal Microbiota and its Associations with the Genetic, Immunologic, and Neuroendocrine Ecosystem) במטרה לבחון את ההשפעות של צריכת ממתיקים מלאכותיים ללא-סוכר על הרכב המיקרוביום בתריסריון. הן בחנו משתתפים שצרכו ממתיקים ללא-סוכר או אספרטיים (35 משתתפים) ואלו שהכילו אספרטיים בלבד (9 משתתפים), אשר נבחנו אל מול 55 ביקורות תואמות בגיל, מין ומדד מסת גוף. תת-קבוצה של 40 משתתפים סיפקה דגימות צואה לניתוח נוסף.

מגוון אלפא בתריסריון היה נמוך יותר בקרב אלו השתמשו בממתיקים מלאכותיים ללא סוכר או אספרטיים, בהשוואה לביקורות. השכיחות היחסית בתריסריון של חיידקי Eschericia, Klebsiella ו-Salmonella הייתה נמוכה יותר באלו שהשתמשו בממתיקים מלאכותיים ללא סוכר או אספרטיים ובאלו שהשתמשו בממתיקים עם אספרטיים, בהשוואה לביקורות, בעוד שהשכיחות היחסית של חיידקים אלו בצואה הייתה גבוהה יותר באלו שהשתמשו בממתיקים מלאכותיים ללא-סוכר או אספרטיים או בממתיקים עם אספרטיים.

בהשוואה לביקורות, ממתיקים מלאכותיים עם או ללא אספרטיים השפיעו באופן שונה על המסלולים המטבוליים המיקרוביאליים בתריסריון, כאשר ממתיקים ללא סוכר או אספרטיים השפיעו על ייצור פוליסכרידים ופירוק D-Galactose, בעוד שממתיקים עם אספרטיים הובילו לעליה משמעותית בייצור Cylindrospermopsin, מרכיב העלול לעודד התפתחות ממאירות המשפיע לרעה על הכבד ומערכת העצבים.

הרמות בדם של הציטוקין הפרו-דלקתי IL-6, המשחק תפקיד חשוב בתגובה החיסונית, היו נמוכות יותר משמעותית באלו שהשתמשו בממתיקים ללא סוכר או אספרטיים, בהשוואה לביקורות, בעוד שרמות IL-6 ו-IL-10, שני ציטוקינים בעלי השפעה מגנה, היו נמוכות יותר באלו שהשתמשו בממתיקים עם אספרטיים, בהשוואה לביקורות.

החוקרים כותבים כי לאור ההשפעה החשובה של מיקרובים קטנים במעי על העיכול, ספיגת חומרי מזון, בקרה חיסונית ותפקודים אנדוקריניים, לממצאים אלו עשויים להיות השלכות חשובות ברמת האוכלוסייה.

iScience, Nov 22, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה