רמות גבוהות של גופי קטון בדם מלוות בסיכון מוגבר לתמותה והיארעות אי-ספיקת לב בקשישים (J Am Heart Assoc)

ריכוז גבוה של גופי קטון בדם מנבא היארעות אי-ספיקת לב ותמותה מכל-סיבה בקרב קשישים בארצות הברית, ללא תלות במאפיינים מטבוליים או קרדיווסקולאריים, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלות כרוניות, דוגמת אי-ספיקת לב, משפיעות על מטבוליזם תאי ועל ריכוזי מטבוליטים בזרם הדם. הקשר בין תוצרי אנרגיה עיקריים ומחלות כרוניות בגיל מבוגר אינו מובן היטב ומטרתם כעת הייתה לקבוע את הקשר בין המרכיבים העיקריים של מטבוליזם אנרגיה עם תמותה מכל-סיבה והיארעות אי-ספיקת לב.

החוקרים בחנו את הקשר בין רמות מטבוליטים בפלזמה ובין תמותה מכל-סיבה והיארעות אי-ספיקת לב בקרב קשישים בארצות הברית במחקר Cardiovascular Health Study. הם עקבו אחר 1,758 משתתפים ללא אי-ספיקת לב בתחילת המחקר ובחנו את יחס הסיכון לתמותה מכל-סיבה והיארעות אי-ספיקת לב לפי פרופיל המטבוליטים.

מניתוח רב-משתני עלה קשר מנה-תגובה עם עליה של 50% בשיעורי התמותה מכל-סיבה בין החמישון התחתון והחמישון העליון של ריכוז גופי קטון בדם (יחס סיכון של 1.5, רווח בר-סמך 95% של 1.0-1.9). הקשר בין רמות גופי קטון בדם ובין היארעות אי-ספיקת לב נותר לאחר תקנון לערפלנים הקשורים עם מחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 1.2, רווח בר-סמך 95% של 1.0-1.3).

החוקרים זיהו מקבץ שכלל רמות גבוהות יותר של גופי קטון, Citrate, Interleukin-6 ו-B-type Natriuretic Peptide, אך רמות נמוכות יותר של Pyruvate, מדד מסת גוף וקצב פינוי גלומרולארי משוער. המקבץ עם ריכוז גבוה של גופי קטון בדם לווה בסיכון גבוה יותר לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.7, רווח בר-סמך 95% של 1.1-2.7).

ממצאי המחקר מעידים כי עליה בריכוזי גופי קטון בדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה והיארעות אי-ספיקת לב בקשישים. ממצאים אלו מעידים על קשר אפשרי בין מטבוליזם גופי קטון וזקנה. 

J Am Heart Assoc, Sep 5, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה